၁) အယူသီးေနလို့လား…
၂) အခါေကာင်းေစာင့်ြပီးလုပ်ရမှေတာ့ ဒီေခတ်ဒီကာလ သူတစ်ပါး ေနာက်…ကျန်ရစ်ရံုေပါ့…
၃) ေကာင်းမှုကုသိုလ်လုပ်တာဘဲဗျာ…ဘာအခါေရွးစရာလိုလဲ ၊ ေကာင်းတာ လုပ်ေနတဲ့သူ တစ်ေယာက်အတွက်…လုပ်သမျှအချိန်တိုင်း အခါေကာင်းေပါ့…
၄) လုပ်စရာရှိ သွက်သွက်လုပ်…အချိန်ေတွ…အခါေတွ…ေစာင့်မေနနဲ့… ဒီေခတ်မှာ…ဒီအယူအဆမရှိသင့်ဘူး…
လူသားအားလံုးသည် အိပ်မက် မက်ြမင်နိုင်ေသာ ဓာတ်တခုရှိသည်။ အချို့ေသာအခါတွင် ေဗဒင်၊ နက္ခတ် မဂင်္လာအခါေပးြခင်း မကျေရာက်လင့်ကစား အိပ်မက်ေကာင်းြမင်မက်ြခင်း၊ နိမိတ်ေကာင်း ရရှိြခင်း ြကံုေလေသာ်…ဤကား ေဆာင်ရွက်ရန် အခါ ကျေရာက်ြပီဟူ၍ ယူကာ မဆုတ်မနစ် ကျိုးပမ်း၍ ေအာင်ြမင်ြခင်း သာဓကများစွာရှိပါသည်။
အရှင်ဗုဒ္ဓြမတ်စွာဘုရားသည် ဘုရားေလာင်းဘဝ သိဒ္ဓမင်းသားအေနမှ ဒုက္ကစရိယာကို ေြခာက်နှစ်ြကာေအာင် ကျင့်ြကံ ေတာ်မူခဲ့သည်။ လူတို့၏ သက္ကရာဇ် ၁ဝ၃ခုနှစ် ကဆုန်လဆန်း တစ်ဆယ့်ေလးရက် အဂင်္ါေန့ညဉ့်တွင် အိပ်မက်ြကီးငါးပါးကို ြမင်မက်ေတာ်မူသည်။
၁) ယူဇနာ ၅ဝဝ ရှိေသာ ဟိမဝန္တာေတာင်ြကီးကို ေခါင်းအံုးလျက် အေရှ့-အေနာက် မဟာသမုဒ္ဓရာအေပါ်တွင် လက်ေတာ်ကို ထားြပီေသာ်၊ ေြခေတာ်အစံုကို ေတာင်သမုဒ္ဓရာ၌ ဆန့်ထားြပီး စက်ေတာ်ေခါ်ရသည်ဟု ြမင်မက်၏။
၂) နီြမန်းေသာ အဆင်းရှိသည့် ြမက်သည် ချက်ေတာ်မှ ေဖာက်၍၊ အဆံုးမရှိေအာင် ြမင့်လျှက် တက်သည်ဟု ြမင်မက်၏။
၃) ြဖူေသာ အဆင်းရှိသည့် ပိုးမျိုးတို့သည် ေြခေတာ်မှ ပုဆစ်တိုင်ေအာင်လွှမ်း၍ တက်သည်ဟုြမင်မက်၏။
၄) အတူးတူးေသာ ငှက်အေပါင်းတို့သည်အရပ်ေလးမျက်နှာမှ လာကုန်ြပီးလျှင် ေြခေတာ်ရင်း၌ သက်ဆင်းကျေရာက်ကုန်ေသာ် အလံုးစံု အြဖူချည်းသာြဖစ်သည်ဟု ြမင်မက်ြခင်း။
၅) ြကီးြပင်းလှစွာေသာ မစင်ေတာင်ထက်သို့ တက်၍ စြကင်္န်ြကွသွားေသာ်လည်း မစင်ေပကျံကပ်ြငိြခင်းမရှိသည်ကို ြမင်မက်ြခင်း။
ဤငါးပါးေသာ အိပ်မက်က်ို့ကို ြမင်မက်ေလေသာအခါ ဆင်ြခင်ေတာ်မူသည်မှာ
''ငါသည် ယေန့ပင်စတင် ဘုရားြဖစ်ေပအံ့''ဟု ဆံုးြဖတ်ေတာ် မူေလသည်။
သက္ကရာဇ် ၁ဝ၃-ခုနှစ် ကဆုန်လြပည့်ေန့ ဗုဒ္ဓဟူးေန့သည် အချိန်အခါေကာင်းြဖစ်ေပရာ ဘုရားမြဖစ်သမျှ ငါမထဟူေသာ စိတ်မာန်ဟုန်နှင့် ြကိုးပမ်းေလေသာ် ၎င်းေန့အကုန် အရုဏ်တက်သည်နှင့် စန်း ဝိဿခါယှဉ်ချိန်တွင် ဘုရားအြဖစ်သို့ ေရာက်ေတာ်မူ၍ ေအာင်ြခင်းကို ရေပသည်။
ထိုအချင်းအရာကို ပမာထံုး ြပုေလေသာ် အိပ်မက်အလို့သည် တင်ြကို၍ ေရှ့ေြပးြပေသာ နိမိတ်ြဖစ်သည်ဟု ေကာက်ချက်ချနိုင်ေပသည်။ ပုဗ္ဗနိမိတ်အားြဖင့် ြမင်မက်ေသာ အိပ်မက်သည် ေသချာမုချအကျိုးေပးသည်။ အခါေပးအိပ်မက်မျိုးဟု ယူဆရမည်ြဖစ်သည်။
အခါေပးအိပ်မက်ဟူသည်မှာ
၁။ တစ်စံုတစ်ရာကိုမှ စွဲလန်းြခင်းမရှိဘဲ ြမင်မက်ြခင်း
၂။ ထိတ်လန့်ြခင်းကို အေြကာင်းြပု၍ ြမင်မက်ြခင်း
၃။ ြမင်ဘူး၊ ြကားဘူးသည်ကို စွဲလမ်း၍ ြမင်မက်ြခင်း
၄။ ဝမ်းေြမာက်ဝမ်းသာမှုကို အေြကာင်းြပု၍ ြမင်မက်ြခင်း
၅။ ဝမ်းနည်း ေြကကွဲြခင်းကို အေြကာင်းြပု၍ ြမင်မက်ြခင်း
၆။ ဥတုရာသီေြကာင့် ေသာ်လည်းေကာင်း၊ ပူြခင်း၊ ေအးြခင်းြဖင့်လည်းေကာင်း၊ ဓာတ်ြကီးေလးပါး၏ ေဖာက်ြပန်မှုေြကာင့် ြမင်မက်ြခင်းဟူ၍…
အိပ်မက် ြမင်မက်ြခင်းအေြကာင်း (၆) ပါးရှိကုန်၏။
၎င်းတို့အနက်မှ အမှတ်စဉ် (၁) ြဖစ်ေသာ တစ်စံုတစ်ရာကိုမျှ စွဲလန်းြခင်းမရှိေသာအိပ်မက်မျိုးသည် ပုပ္ပနိမိတ်ကို ေဆာင်၍ ထူးြခားစွာ အခါေကာင်းအချိန် ေကာင်းအြဖစ် နိမိတ်ယူကာ အကျိုးရှိေအာင် သံုးစွဲရမည်ြဖစ်သည်။
အိပ်မက်မှ သိသင့်ေသာ အချိန်အခါ(၅) မျိုးရှိပါသည်။
၁။ ညဉ့်၏ ပထမယံတွင် ြမင်မက်ေသာအိပ်မက်သည် လပိုင်း၊ နှစ်ပိုင်းအတွင်း အကျိုးြဖစ်၏။
၂။ ဒုတိယံတွင် ြမင်မက်ေသာအိပ်မက်သည် (၆) လအတွင်း အကျိုး၊ အြပစ်ေပး၏။
၃။ တတိယညဉ့်ယံတွင် ြမင်မက်ေသာ အိပ်မက်သည် (၃) လအတွင်း အကျိုးြဖစ်၏။
၄။ စတုတ္ထညဉ့်ယံတွင် ြမင်မက်ေသာအိပ် မက်သည် တစ်လအတွင်း အကျိုးေပး၏။
၅။ အရုဏ်တက်ဆဲဆဲ ြမင်မက်ေသာအိပ်မက် သည်ကား ေနာက်ေန့မှစ၍ (၁ဝ) ရက်အတွင်း အကျိုးေပး၏။
ဤသို့ အိပ်မက် ြမင်မက်ေသာအချိန်နှင့် ၎င်း၏ အကျိုးေပးမှု အချိန်ကာလ ကို ခွဲြခားေပးထားသည်ကို ''သုဝိနာဓျကျမ်း''တွင် ေဖာ်ြပထားသည်။ စာေပကျမ်းဂံ၏ အလိုအားြဖင့် .....
ညဉ့်ယံ၏ ပထမယံနှင့် မဇ္ဈိမယံများတွင် ြမင်မက်ေသာ အိပ်မက်သည် ေကာင်းကျိုး ဆိုးကျိုးမေပး။ လင်းအားြကီး အရုဏ်တက်ဆဲဆဲကာလတွင် မက်ြမင်ေသာအိပ်မက်မျိုးသည်သာ နိမိတ်ေကာက်ယူေပ၊ အကျိုးအြပစ် ေဝဖန်ြခင်း ြပုအပ်သည်ဟူ၍ ဆို၏။
ထို့ေြကာင့် လင်းအားြကီးတွင် စတင်မက်ြမင်ေသာ အိပ်မက်ကို နိမိတ်ယူ၍ (၁ဝ) ရက်အတွင်း ေဆာင်ရွက်က အခါေကာင်းမိသည်
ဟု ဆိုရပါအံုးမည်။ ထို့အြပင်် ေန့အလိုက်ြမင်မက်ေသာ အိပ်မက်အလိုက် မည်သူ့အတွက်ဆိုေသာ အယူအဆရှိကလည်း ရှိပါေသးသည်။
၁) တနဂင်္ေနွတွင် ြမင်မက်မူ ဇနီးမယားအတွက်
၂) တနလင်္ာေန့တွင်ြမင်မက်ေသာ် ေဆွမျိုးအတွက်
၃) အဂင်္ါေန့တွင်ြမင်မက်မူ မိမိအတွက်
၄) ဗုဒ္ဓဟူးေန့တွင်ြမင်မက်မူ အေဆွခင်ပွန်းအတွက်
၅) ြကာသပေတးေန့တွင် ြမင်မက်မူ ဆရာသမားနှင့် အေဆွခင်ပွန်းအတွက်
၆) ေသာြကာေန့တွင်ြမင်မက်မူ သားသမီးတပည့် လက်ေအာက်ငယ်သားအတွက်
၇) စေနေန့တွင်ြမင်မက်မူ ကိုယ့်အတွက်
ဟူ၍ မှတ်ယူရရန် ''အကံုရ-ရေသ့'' စီရင်အပ်ေသာ ကျမ်းတွင် ဆိုေရးထား၏။
ထို့ေြကာင့် အိပ်မက်ြမင်မက်ေသာေန့အလိုက် မည်သူ့အတွက်ြဖစ်သည်ကို သိအပ်ေပသည်။ အဂင်္ါေန့နှင့် စေနေန့တွင် လင်းအားြကီး၌ ြမင်မက်ေသာ အိပ်မက်နိမိတ်ကို ယူ၍ တစ်စံုတစ်ရာ ေဆာင်ရွက်ရန်အခါမလင့်သင့်ပါ။ ပိုးေလာက်ေကာင်၊ မစင်၊ ေရလှိုင်း၊ မီးေတာက်၊ ေြမွ စသည့် နိမိတ်ပံုမျိုး ထိုေန့များတွင် မက်ြမင်ေလေသာ် ချက်ြခင်းေန့မဆိုင်းဘဲ ထီထိုး၍ ထီေပါက်ေသာအခကို အသံုးြပုြပီး ဆုြကီးရသူများလှေပြပီ။
အခါေပးြခင်းနှင့်ပတ်သက်၍ ြမန်မာနိုင်ငံတွင် ဝါဒအမျိုးမျိုးရှိပါသည်။ အချို့ေသာ ေနရာများတွင် ကျမ်းတစ်မျိုးနှင့် ေနာက်တစ်မျိုး တူသလို အချို့ေသာ အခါေပးမှု အယူအဆတွင် ဆန့်ကျင်ဘက်များပင် ြဖစ်ေပရာ အခါေပး ဆရာများ အေနြဖင့် ကျမ်းအေစာင်ေစာင်နှင့် ညှိနှိုင်းြပီးမှ အေြခခံခိုင်လံုေသာ ကျမ်းကို မူတည်၍ အချိန်အခါကို သတ်မှတ်အခါေပးြခင်းသည် နည်းလမ်းမှန်ြဖစ်ေပမည်။
၁) အယူသီးေနလို့လား…
၂) အခါေကာင်းေစာင့်ြပီးလုပ်ရမှေတာ့ ဒီေခတ်ဒီကာလ သူတစ်ပါး ေနာက်…ကျန်ရစ်ရံုေပါ့…
၃) ေကာင်းမှုကုသိုလ်လုပ်တာဘဲဗျာ…ဘာအခါေရွးစရာလိုလဲ ၊ ေကာင်းတာ လုပ်ေနတဲ့သူ တစ်ေယာက်အတွက်…လုပ်သမျှအချိန်တိုင်း အခါေကာင်းေပါ့…
၄) လုပ်စရာရှိ သွက်သွက်လုပ်…အချိန်ေတွ…အခါေတွ…ေစာင့်မေနနဲ့… ဒီေခတ်မှာ…ဒီအယူအဆမရှိသင့်ဘူး…
ဟူ၍ ေြပာဆိုြကေသာ သူများ အေနြဖင့်ကား ကမ္ဘာေကျာ်သိပ္ပံပညာရှင်များ အသီးသီး၏ ြဖစ်ရပ်များထဲတွင် အိပ်မက်နိမိတ်ြဖင့် အေြဖရှာနိုင်ခဲ့ေသာ အြဖစ်အပျက်များစွာတို့ကို မျက်ကွယ်ြပုေနြကသူများ သာြဖစ်ပါေြကာင်း .....
စာကိုး - စံဇာဏီဘို
0 comments:
Post a Comment