ဓမ္မအြမင်နှင့်​​အဂင်္​ဝိဇ္ဇာညှပ်သတ်ကိန်း​​

ဗုဒ္ဓဘာသာကျမ်း​​ဂန်များ​​အဆိုအရ ဤကမ္ဘာသည် ဘုရား​​ငါး​​ဆူပွင့်​​​ေသာ ဘဒ္ဒကမ္ဘာဟု​​ေခါ်သည်။ မည်သို့​​ပင်ြဖစ်​​ေစ ဤစာစုကိုဖတ်ရကုန်​​ေသာသူတို့​​သည် ​​ေလး​​ဆူ​​ေြမာက်ဘုရှား​​ရှင်ြဖစ်​​ေသာ ​​ေဂါတမဗုဒ္ဓ၏သာသနာ​​ေတာ်ကိုသာ ြကံုဆံုခွင့်​​ရှိ​​ေတာ့​​သည်။ ထို့​​​ေြကာင့်​​ ​​ေဂါတမဗုဒ္ဓ၏ ဘဝြဖစ်​​ေတာ်စဉ်သည် ပညတ်​​ေလာကီနယ်မှ ပရမတ်​​ေလာကုတ္တရာနယ်သို့​​ကူး​​​ေြပာင်း​​ြခင်း​​၏ သံသရာထွက်ရပ်လမ်း​​ြပယုဂ် သို့​​မဟုတ် ဧကံသနမိတ်ပင် ြဖစ်​​ေတာ့​​သည်။

​​ေသာြကာနံသား​​ ​​ေဂါတမဗုဒ္ဓ၏ဘဝြဖစ်​​ေတာ်စဉ်ကို (မသိြကလျှင်​​ေတွး​​ဆဦး​​)ဟု အတို​​ေကာက်​​ေခါ်သည်။
သိဒ္ဓတ္ထမင်း​​သား​​ဘဝမှ ဘုရား​​အြဖစ်သို့​​​ေရာက်​​ေတာ်မူခဲ့​​​ေသာ ​​ေဂါတမြမတ်စွာဘုရား​​ရှင်၏ ြဖစ်​​ေတာ်စဉ်ကို ြကည့်​​လျှင်.....

မ-ြကာသပ​​ေတး​​​ေန့​​(အြမစ်​​ေန့​​)တွင် လူ့​​ြပည်၌ ပဋိသ​​ေန္ဓ ခံယူ​​ေတာ်မူသည်။
သိ-​​ေသာြကာ​​ေန့​​(မူလ၊​ရုပ်၊​ကံ၊​အချာ-ပင်စည်)​​ေန့​​တွင် ဖွား​​ြမင်​​ေတာ်မူသည်။
ြက- တနလင်္​ာ​​ေန့​​(စတုရန်း​​) တွင် နိမိတ်ြကီး​​​ေလး​​ပါး​​ြမင်၍ ​​ေတာထွက်​​ေတာ်မူသည်။
လျှင်- ဗုဒ္ဓဟူး​​​ေန့​​(ဆပွတ်) တွင် ဘုရား​​အြဖစ်သို့​​ ​​ေရာက်​​ေတာ်မူသည်။
​​ေတွး​​- စ​​ေန​​ေန့​​(အညွန့်​​)တွင် ဓမ္မစြကာ တရား​​ဦး​​ ​​ေဟာ​​ေတာ်မူသည်။
ဆ- အဂင်္​ါ​​ေန့​​(ပဥ္စပွတ်) တွင် နိဗ္ဗာန်​​ေရာက်ရာ ပရိနိဗ္ဗာန် ြပု​​ေတာ်မူသည်။
ဦး​​- တနဂင်္​​​ေနွ​​ေန့​​ (ြတိရန်း​​)တွင် ​​ေတ​​ေဇာဓါတ် ​​ေလာင်ကျွမ်း​​​ေတာ်မူသည်။

သိဒ္ဓတ္ထမင်း​​သား​​ဘဝမှ ​​ေဂါတမဗုဒ္ဓဘဝသို့​​​ေြပာင်း​​လဲြခင်း​​ တနည်း​​အား​​ြဖင့်​​ ပညတ်​​ေလာကီနယ်မှ ပရမတ်​​ေလာကုတ္တရာနယ်သို့​​သို့​​ကူး​​​ေြပာင်း​​ြခင်း​​၏ အဓိကအချက်မှာ သူအို၊​ သူနာ၊​ သူ​​ေသ၊​ ရဟန်း​​ (အိုြခင်း​​၊​နာြခင်း​​၊​​ေသြခင်း​​၊​ အိုနာ​​ေသ​​ေဘး​​မှလွတ်​​ေြမာက်ရာလမ်း​​) နမိတ်ြကီး​​​ေလး​​ပါး​​ကိုြမင်ြခင်း​​ နှင့်​​ ​​ေတာထွက်ြခင်း​​ြဖစ်သည်။ ဇာတိဇရာဗျာဓိမရဏ တရား​​သ​​ေဘာအရ သတ္တဝါဟူသည် ​​ေမွး​​လျှင်​​ေသမည်၊​ ​​ေသဖို့​​​ေမွး​​ဖွား​​ြကသည်၊​ အဖန်ဖန် ပဋိသ​​ေန္ဓတည်ြခင်း​​ကို ပယ်သတ်နိုင်မှသာ အဖန်ဖန်​​ေသြခင်း​​မှကင်း​​လွတ်ရာကို​​ေရာက်မည်။ အဝိဇ္ဇာနှင့်​​တဏှာတည်း​​ဟူ​​ေသာ ​​ေလာကီြကိုး​​မြပတ်သ​​ေရွ့​​ဇာတိနှင့်​​မရဏ အဖန်ဖန် သံသရာလည်ကာ ကရွတ်ကင်း​​​ေလျှာက်တဲ့​​ ​​ေတဘုမ္မာ ြဖစ်​​ေတာ့​​သည်။

၃ ​​ေသဆံုး​​ြခင်း​​ (နဝင်း​​) မရဏ


၆ ​​ေမွး​​ဖွား​​ြခင်း​​ (မူလ) ရုပ်၊​ ကံ၊​ ခန္ဓာငါး​​ပါး​​၊​ ကာမဂုဏ်အာရံု

၅ ပဋိသ​​ေန္ဓတည်ြခင်း​​ (အခိုက်) ဇာတိ


ဘုရား​​အ​​ေလာင်း​​​ေတာ် သိဒ္ဓတ္ထမင်း​​သား​​သည် မင်း​​စည်း​​စိမ် စံစား​​ခံစား​​ခွင့်​​ရသည့်​​ ဘုရင့်​​သား​​​ေတာ်ြဖစ်သည်။ ြကင်ရာ​​ေတာ် ယ​​ေသာ်ဓယာမင်း​​သမီး​​နှင့်​​ သား​​​ေတာ် ရာဟုလာ အပါအဝင် မင်း​​စည်း​​စိမ်ကို စွန့်​​လွှတ်၍ ​​ေတာထွက်ြခင်း​​မှာ ​​ေလာကီအာရံုကာမဂုဏ်တို့​​ကို ​​ေသ​​ေစြခင်း​​၊​ ပယ်သတ်ြခင်း​​၊​ စွန့်​​လွှတ်ြခင်း​​ လွတ်​​ေြမာက်ရာလမ်း​​ကိုရှာ​​ေြဖွခင်း​​ ြဖစ်သည်။ ​​ေလာကီအြမင်အရြကည့်​​လျှင် အြပင်ဆံုး​​ရှံုး​​ြခင်း​​ြဖစ်​​ေသာ်လည်း​​ ​​ေလာကုတ္တရာအြမင်အရြကည့်​​လျှင် အတွင်း​​​ေအာင်ြမင်ြခင်း​​ြဖစ်သည်။ ဓမ္မအြမင်အရ ဒုက္ခသစ္စာကိုသိြခင်း​​နှင့်​​ သမုဒယသစ္စာကို ပယ်ြခင်း​​ပင်။


၆ ရုပ်၊​ ကံ၊​ ခန္ဓာငါး​​ပါး​​၊​ ကာမဂုဏ်အာရံုတို့​​ကို ပယ်သတ်ြခင်း​​၊​ အတွင်း​​​ေအာင်ြခင်း​​ (နဝင်း​​)


၂ တနလင်္​ာ​​ေန့​​(စတုရန်း​​) တွင် နိမိတ်ြကီး​​​ေလး​​ပါး​​ြမင်၍ ​​ေတာထွက်​​ေတာ်မူသည်။




ဘုရား​​အ​​ေလာင်း​​​ေတာ် သိဒ္ဓတ္ထမင်း​​သား​​သည် သာမန်လူများ​​ကျင့်​​နိုင်ခဲ​​ေသာ ဒုက္ကရစရိယကျင့်​​စဉ်ကို ​​ေြခာက်နှစ်တာမျှ ဥရု​​ေဝဠ​​ေတာတွင် ကျင့်​​​ေတာ်မူ​​ေသာ်လည်း​​ တရား​​ထူး​​မရရှိ​​ေပ။ မဇ္ဇျိမပဋိပဒါ အလယ်အလတ်လမ်း​​စဉ်ကို ကျင့်​​ြကံအား​​ထုတ်ြပီး​​မှသာလျှင် အရဟံအစ ဘဂဝါအဆံုး​​ ကိုး​​ပါး​​​ေသာဂုဏ်​​ေတာ်တို့​​နှင့်​​ ြပည့်​​စံု​​ေတာ်မူ​​ေသာ ​​ေဂါတမဗုဒ္ဓ ဘုရား​​ရှင်အြဖစ်သို ဗုဒ္ဓဟူး​​​ေန့​​တွင့်​​​ေရာက်​​ေတာ်မူသည်။ ဓမ္မအြမင်အရ မဂ္ဂသစ္စာကိုပွား​​ြခင်း​​နှင့်​​ နိ​​ေရာဓသစ္စာကိုဆိုက်ြခင်း​​ပင်။




၄ ဗုဒ္ဓဟူး​​​ေန့​​(ဆပွတ်) တွင် ဘုရား​​အြဖစ်သို့​​ ​​ေရာက်​​ေတာ်မူသည်။


၆ ရုပ်၊​ ကံ၊​ ခန္ဓာငါး​​ပါး​​၊​ ကာမဂုဏ်အာရံုတို့​​ကို ပယ်သတ်ြခင်း​​ (ြတိရန်း​​)

သိဒ္ဓတ္ထမင်း​​သား​​ဘဝမှ ​​ေဂါတမဗုဒ္ဓဘဝသို့​​ ​​ေတာထွက်ြခင်း​​နှင့်​​တရား​​ဓမ္မကျင့်​​ြကံြခင်း​​ဟူ​​ေသာ အဆင့်​​ (၂)ဆင့်​​ြဖင့်​​ ကူး​​​ေြပာင်း​​ခဲ့​​သည်ကို ​​ေတွ့​​ရမည်။ ထိုနှစ်ဆင့်​​သည် နံ​​ေတာ်စဉ်အရ တနလာ​​ေနင်္​့​​ (စတုရန်း​​)နှင့်​​ ဗုဒ္ဓဟူး​​​ေန့​​(ဆပွတ်) ြဖစ်ြပီး​​ ​​ေသာြကာ​​ေန့​​(မူလ၊​ ရုပ်၊​ ကံ) ကို ချုပ်ြငိမ်း​​​ေအာင် ပယ်သတ်ပစ်ခဲ့​​သည်။ တနည်း​​အား​​ြဖင့်​​ ​​ေအာင်လံ​​ေတဇ စတုရန်း​​ကိန်း​​နှင့်​​ သူ့​​ကိုနိုင်လို ဆကိုခို ဆပွတ်ကိန်း​​တို့​​ကို ​​ေပါင်း​​စပ်ဖွဲ့​​စည်း​​​ေသာ ညှပ်သတ်ကိန်း​​ပင် ြဖစ်သည်။



၄ ဗုဒ္ဓဟူး​​​ေန့​​(ဆပွတ်) တွင် ဘုရား​​အြဖစ်သို့​​ ​​ေရာက်​​ေတာ်မူသည်။
၆ ​​ေမွး​​ဖွား​​ြခင်း​​ (မူလ) ရုပ်၊​ ကံ၊​ ခန္ဓာငါး​​ပါး​​၊​ ကာမဂုဏ်အာရံု
၂ တနလင်္​ာ​​ေန့​​(စတုရန်း​​) တွင် နိမိတ်ြကီး​​​ေလး​​ပါး​​ြမင်၍ ​​ေတာထွက်​​ေတာ်မူသည်။



ဘုရား​​ (၇) ဆူ၏ ြဖစ်​​ေတာ်စဉ် သို့​​မဟုတ် နံ​​ေတာ်စဉ်များ​​ကို ဆက်လက်​​ေလ့​​လာြကည့်​​ပါ။
ဤ (၇) ဆူကုန်​​ေသာ ဗုဒ္ဓဘုရား​​ရှင်တို့​​သည် စတုရန်း​​​ေန့​​တွင် ​​ေတာထွက်၍ ဆပွတ်​​ေန့​​တွင် သဗ္ဗညုတဘုရား​​ရှင်အြဖစ်သို့​​​ေရာက်​​ေတာ်မူြကကုန်သည်။

- (​​ေတာ၊​ အံု၊​ ယုန် ၊​ သား​​ ၊​ ြကက် ။ မှ ၊​ စား​​) သိခီ တနဂင်္​​​ေနွသား​​ဘုရား​​ရှင်၏ နံ​​ေတာ်စဉ်....
- (အ ၊​ က ၊​ မ ၊​ တူ ၊​ ဆူ ၊​ သည့်​​၊​ လူ) ​​ေဝဿဘူ တနလာသင်္​ား​​ဘုရား​​ရှင်၏ နံ​​ေတာ်စဉ်....
- (ြကံ ၊​ စီ ၊​ ​​ေသာ် ၊​ အား​​ ၊​ လူ့​​၊​ တ ။ ပါး​​ ) ကကုသန် အဂင်္​ါသား​​ဘုရား​​ရှင်၏ နံ​​ေတာ်စဉ်....
- (စ ၊​ လွန် ၊​ ထီး​​ ၊​ ြကယ် ၊​ ြမ ၊​ အ ၊​ သွယ် ) ​​ေကာဏာဂံု ဗုဒ္ဓဟူး​​သား​​ဘုရား​​ရှင်၏ နံ​​ေတာ်စဉ်....
- (လာ ၊​ ပါ ၊​ အ ၊​ ဆံုး​​ ၊​ သိ ။ ြက ၊​ တံုး​​ ) ကဿပ ြကာသာပ​​ေတး​​သား​​ဘုရား​​ရှင်၏ နံ​​ေတာ်စဉ်...
- (မ ၊​ သိ ၊​ ြက ၊​ လျှင် ၊​ ​​ေတွး​​ ၊​ ဆ ၊​ ဦး​​ ) ​​ေဂါတမ ​​ေသာြကာသား​​ဘုရား​​ရှင်၏ နံ​​ေတာ်စဉ်....
- (သက် ၊​ ​​ေတာ် ၊​ စံု ၊​ ြပည့်​​ ။ အ ၊​ လှ ၊​ ြကည့်​​ ) ​​ေနာင်ပွင့်​​​ေတာ်မူမည့်​​ အရိ​​ေမတ္တယျ စ​​ေနသား​​ဘုရား​​ရှင်၏ နံ​​ေတာ်စဉ်....

ဗုဒ္ဓဘုရား​​ရှင်တို့​​၏ ြဖစ်​​ေတာ်စဉ် သို့​​မဟုတ် နံ​​ေတာ်စဉ်ကို သာမည​​ေလာကီပညာရပ်ြဖင့်​​ ​​ေရး​​သား​​တင်ြပြခင်း​​ကို အြပစ်ဆိုသူတို့​​က ဆို​​ေပဦး​​မည်။ မိမိသံုး​​သပ်တင်ြပခဲ့​​သည်မှာ ​​ေလာကီ ​​ေဗဒင်အယူအဆများ​​ကို ဦး​​စား​​​ေပး​​ြခင်း​​ထက် ြဖစ်​​ေတာ်စဉ်ကို ​​ေလာကုတ္တရာ ဓမ္မအြမင်အရ မီး​​​ေမာင်း​​ထိုး​​ြပြခင်း​​သာ ြဖစ်သည်။

စတုရန်း​​​ေန့​​တွင်​​ေတာထွက်​​ေတာ်မူြခင်း​​နှင့်​​ဆပွတ်​​ေန့​​တွင်ဘုရား​​ြဖစ်​​ေတာ်မူြခင်း​​ြဖင့်​​ အလည်အချာ မူလ​​ေန့​​(ခန္ဓာငါး​​ပါး​​ြဖင့်​​ ဖွဲ့​​စည်း​​ထား​​​ေသာ မိမိကိုယ်) ကိုပယ်သတ်ကာ သံသံရာစက်ရဟတ်ကို ရပ်တန့်​​​ေစြခင်း​​ြဖစ်သည်။ အဂင်္​ဝိဇ္ဇာပညာ၌ စတုရန်း​​ကိန်း​​နှင့်​​ ဆပွတ်ကိန်း​​တို့​​သည် မူလ၏အနိုင်ဓါတ်များ​​ြဖစ်​​ေသာ်လည်း​​ အသံုး​​ချပံုနှင့်​​အကျိုး​​သွား​​ပံုမှာ မတူကွဲြပား​​​ေလသည်။ စတုရန်း​​နှင့်​​ဆပွတ်ပူး​​တွဲသည့်​​ ညှပ်သတ်ကိန်း​​ကား​​ ပို၍ပင် အစွမ်း​​ထက်လှ​​ေသာ​​ေြကာင့်​​ ရည်ရွယ်ချက်​​ေကာင်း​​ စိတ်​​ေစတနာ​​ေကာင်း​​ြဖင့်​​သာ အသံုး​​ချသင့်​​​ေလသည်။

စာ​​ေလး​​မည်စိုး​​​ေသာ​​ေြကာင့်​​ လိုရင်း​​ကိုသာ ြခံုငံုတင်ြပြခင်း​​ြဖစ်​​ေသာ်လည်း​​ ြကည့်​​​ေသာသူြမင်၍ ြမင်​​ေသာသူများ​​သည် သံသရာမှလွတ်​​ေြမာက်ြခင်း​​ကို ရှာ​​ေဖွ​​ေတွ့​​ရှိနိုင်​​ေြကာင်း​​ ဗုဒ္ဓြဖစ်​​ေတာ်စဉ်တို့​​က သက်​​ေသခံ​​ေနပါသည်။

​​ေလး​​စား​​စွာြဖင့်​​
​​ေဇယျာ​​ေမာင်

0 comments:

Post a Comment