ဗုဒ္ဓဘာသာကျမ်းဂန်များအဆိုအရ ဤကမ္ဘာသည် ဘုရားငါးဆူပွင့်ေသာ ဘဒ္ဒကမ္ဘာဟုေခါ်သည်။ မည်သို့ပင်ြဖစ်ေစ ဤစာစုကိုဖတ်ရကုန်ေသာသူတို့သည် ေလးဆူေြမာက်ဘုရှားရှင်ြဖစ်ေသာ ေဂါတမဗုဒ္ဓ၏သာသနာေတာ်ကိုသာ ြကံုဆံုခွင့်ရှိေတာ့သည်။ ထို့ေြကာင့် ေဂါတမဗုဒ္ဓ၏ ဘဝြဖစ်ေတာ်စဉ်သည် ပညတ်ေလာကီနယ်မှ ပရမတ်ေလာကုတ္တရာနယ်သို့ကူးေြပာင်းြခင်း၏ သံသရာထွက်ရပ်လမ်းြပယုဂ် သို့မဟုတ် ဧကံသနမိတ်ပင် ြဖစ်ေတာ့သည်။
ေသာြကာနံသား ေဂါတမဗုဒ္ဓ၏ဘဝြဖစ်ေတာ်စဉ်ကို (မသိြကလျှင်ေတွးဆဦး)ဟု အတိုေကာက်ေခါ်သည်။
သိဒ္ဓတ္ထမင်းသားဘဝမှ ဘုရားအြဖစ်သို့ေရာက်ေတာ်မူခဲ့ေသာ ေဂါတမြမတ်စွာဘုရားရှင်၏ ြဖစ်ေတာ်စဉ်ကို ြကည့်လျှင်.....
မ-ြကာသပေတးေန့(အြမစ်ေန့)တွင် လူ့ြပည်၌ ပဋိသေန္ဓ ခံယူေတာ်မူသည်။
သိ-ေသာြကာေန့(မူလ၊ရုပ်၊ကံ၊အချာ-ပင်စည်)ေန့တွင် ဖွားြမင်ေတာ်မူသည်။
ြက- တနလင်္ာေန့(စတုရန်း) တွင် နိမိတ်ြကီးေလးပါးြမင်၍ ေတာထွက်ေတာ်မူသည်။
လျှင်- ဗုဒ္ဓဟူးေန့(ဆပွတ်) တွင် ဘုရားအြဖစ်သို့ ေရာက်ေတာ်မူသည်။
ေတွး- စေနေန့(အညွန့်)တွင် ဓမ္မစြကာ တရားဦး ေဟာေတာ်မူသည်။
ဆ- အဂင်္ါေန့(ပဥ္စပွတ်) တွင် နိဗ္ဗာန်ေရာက်ရာ ပရိနိဗ္ဗာန် ြပုေတာ်မူသည်။
ဦး- တနဂင်္ေနွေန့ (ြတိရန်း)တွင် ေတေဇာဓါတ် ေလာင်ကျွမ်းေတာ်မူသည်။
သိဒ္ဓတ္ထမင်းသားဘဝမှ ေဂါတမဗုဒ္ဓဘဝသို့ေြပာင်းလဲြခင်း တနည်းအားြဖင့် ပညတ်ေလာကီနယ်မှ ပရမတ်ေလာကုတ္တရာနယ်သို့သို့ကူးေြပာင်းြခင်း၏ အဓိကအချက်မှာ သူအို၊ သူနာ၊ သူေသ၊ ရဟန်း (အိုြခင်း၊နာြခင်း၊ေသြခင်း၊ အိုနာေသေဘးမှလွတ်ေြမာက်ရာလမ်း) နမိတ်ြကီးေလးပါးကိုြမင်ြခင်း နှင့် ေတာထွက်ြခင်းြဖစ်သည်။ ဇာတိဇရာဗျာဓိမရဏ တရားသေဘာအရ သတ္တဝါဟူသည် ေမွးလျှင်ေသမည်၊ ေသဖို့ေမွးဖွားြကသည်၊ အဖန်ဖန် ပဋိသေန္ဓတည်ြခင်းကို ပယ်သတ်နိုင်မှသာ အဖန်ဖန်ေသြခင်းမှကင်းလွတ်ရာကိုေရာက်မည်။ အဝိဇ္ဇာနှင့်တဏှာတည်းဟူေသာ ေလာကီြကိုးမြပတ်သေရွ့ဇာတိနှင့်မရဏ အဖန်ဖန် သံသရာလည်ကာ ကရွတ်ကင်းေလျှာက်တဲ့ ေတဘုမ္မာ ြဖစ်ေတာ့သည်။
၃ ေသဆံုးြခင်း (နဝင်း) မရဏ
၀
၄
၆ ေမွးဖွားြခင်း (မူလ) ရုပ်၊ ကံ၊ ခန္ဓာငါးပါး၊ ကာမဂုဏ်အာရံု
၂
၅ ပဋိသေန္ဓတည်ြခင်း (အခိုက်) ဇာတိ
၁
ဘုရားအေလာင်းေတာ် သိဒ္ဓတ္ထမင်းသားသည် မင်းစည်းစိမ် စံစားခံစားခွင့်ရသည့် ဘုရင့်သားေတာ်ြဖစ်သည်။ ြကင်ရာေတာ် ယေသာ်ဓယာမင်းသမီးနှင့် သားေတာ် ရာဟုလာ အပါအဝင် မင်းစည်းစိမ်ကို စွန့်လွှတ်၍ ေတာထွက်ြခင်းမှာ ေလာကီအာရံုကာမဂုဏ်တို့ကို ေသေစြခင်း၊ ပယ်သတ်ြခင်း၊ စွန့်လွှတ်ြခင်း လွတ်ေြမာက်ရာလမ်းကိုရှာေြဖွခင်း ြဖစ်သည်။ ေလာကီအြမင်အရြကည့်လျှင် အြပင်ဆံုးရှံုးြခင်းြဖစ်ေသာ်လည်း ေလာကုတ္တရာအြမင်အရြကည့်လျှင် အတွင်းေအာင်ြမင်ြခင်းြဖစ်သည်။ ဓမ္မအြမင်အရ ဒုက္ခသစ္စာကိုသိြခင်းနှင့် သမုဒယသစ္စာကို ပယ်ြခင်းပင်။
၆ ရုပ်၊ ကံ၊ ခန္ဓာငါးပါး၊ ကာမဂုဏ်အာရံုတို့ကို ပယ်သတ်ြခင်း၊ အတွင်းေအာင်ြခင်း (နဝင်း)
၃
၀
၂ တနလင်္ာေန့(စတုရန်း) တွင် နိမိတ်ြကီးေလးပါးြမင်၍ ေတာထွက်ေတာ်မူသည်။
၅
၁
၄
ဘုရားအေလာင်းေတာ် သိဒ္ဓတ္ထမင်းသားသည် သာမန်လူများကျင့်နိုင်ခဲေသာ ဒုက္ကရစရိယကျင့်စဉ်ကို ေြခာက်နှစ်တာမျှ ဥရုေဝဠေတာတွင် ကျင့်ေတာ်မူေသာ်လည်း တရားထူးမရရှိေပ။ မဇ္ဇျိမပဋိပဒါ အလယ်အလတ်လမ်းစဉ်ကို ကျင့်ြကံအားထုတ်ြပီးမှသာလျှင် အရဟံအစ ဘဂဝါအဆံုး ကိုးပါးေသာဂုဏ်ေတာ်တို့နှင့် ြပည့်စံုေတာ်မူေသာ ေဂါတမဗုဒ္ဓ ဘုရားရှင်အြဖစ်သို ဗုဒ္ဓဟူးေန့တွင့်ေရာက်ေတာ်မူသည်။ ဓမ္မအြမင်အရ မဂ္ဂသစ္စာကိုပွားြခင်းနှင့် နိေရာဓသစ္စာကိုဆိုက်ြခင်းပင်။
၁
၅
၂
၄ ဗုဒ္ဓဟူးေန့(ဆပွတ်) တွင် ဘုရားအြဖစ်သို့ ေရာက်ေတာ်မူသည်။
၀
၃
၆ ရုပ်၊ ကံ၊ ခန္ဓာငါးပါး၊ ကာမဂုဏ်အာရံုတို့ကို ပယ်သတ်ြခင်း (ြတိရန်း)
သိဒ္ဓတ္ထမင်းသားဘဝမှ ေဂါတမဗုဒ္ဓဘဝသို့ ေတာထွက်ြခင်းနှင့်တရားဓမ္မကျင့်ြကံြခင်းဟူေသာ အဆင့် (၂)ဆင့်ြဖင့် ကူးေြပာင်းခဲ့သည်ကို ေတွ့ရမည်။ ထိုနှစ်ဆင့်သည် နံေတာ်စဉ်အရ တနလာေနင့်္ (စတုရန်း)နှင့် ဗုဒ္ဓဟူးေန့(ဆပွတ်) ြဖစ်ြပီး ေသာြကာေန့(မူလ၊ ရုပ်၊ ကံ) ကို ချုပ်ြငိမ်းေအာင် ပယ်သတ်ပစ်ခဲ့သည်။ တနည်းအားြဖင့် ေအာင်လံေတဇ စတုရန်းကိန်းနှင့် သူ့ကိုနိုင်လို ဆကိုခို ဆပွတ်ကိန်းတို့ကို ေပါင်းစပ်ဖွဲ့စည်းေသာ ညှပ်သတ်ကိန်းပင် ြဖစ်သည်။
၃
၀
၄ ဗုဒ္ဓဟူးေန့(ဆပွတ်) တွင် ဘုရားအြဖစ်သို့ ေရာက်ေတာ်မူသည်။
၆ ေမွးဖွားြခင်း (မူလ) ရုပ်၊ ကံ၊ ခန္ဓာငါးပါး၊ ကာမဂုဏ်အာရံု
၂ တနလင်္ာေန့(စတုရန်း) တွင် နိမိတ်ြကီးေလးပါးြမင်၍ ေတာထွက်ေတာ်မူသည်။
၅
၁
ဘုရား (၇) ဆူ၏ ြဖစ်ေတာ်စဉ် သို့မဟုတ် နံေတာ်စဉ်များကို ဆက်လက်ေလ့လာြကည့်ပါ။
ဤ (၇) ဆူကုန်ေသာ ဗုဒ္ဓဘုရားရှင်တို့သည် စတုရန်းေန့တွင် ေတာထွက်၍ ဆပွတ်ေန့တွင် သဗ္ဗညုတဘုရားရှင်အြဖစ်သို့ေရာက်ေတာ်မူြကကုန်သည်။
- (ေတာ၊ အံု၊ ယုန် ၊ သား ၊ ြကက် ။ မှ ၊ စား) သိခီ တနဂင်္ေနွသားဘုရားရှင်၏ နံေတာ်စဉ်....
- (အ ၊ က ၊ မ ၊ တူ ၊ ဆူ ၊ သည့်၊ လူ) ေဝဿဘူ တနလာသင်္ားဘုရားရှင်၏ နံေတာ်စဉ်....
- (ြကံ ၊ စီ ၊ ေသာ် ၊ အား ၊ လူ့၊ တ ။ ပါး ) ကကုသန် အဂင်္ါသားဘုရားရှင်၏ နံေတာ်စဉ်....
- (စ ၊ လွန် ၊ ထီး ၊ ြကယ် ၊ ြမ ၊ အ ၊ သွယ် ) ေကာဏာဂံု ဗုဒ္ဓဟူးသားဘုရားရှင်၏ နံေတာ်စဉ်....
- (လာ ၊ ပါ ၊ အ ၊ ဆံုး ၊ သိ ။ ြက ၊ တံုး ) ကဿပ ြကာသာပေတးသားဘုရားရှင်၏ နံေတာ်စဉ်...
- (မ ၊ သိ ၊ ြက ၊ လျှင် ၊ ေတွး ၊ ဆ ၊ ဦး ) ေဂါတမ ေသာြကာသားဘုရားရှင်၏ နံေတာ်စဉ်....
- (သက် ၊ ေတာ် ၊ စံု ၊ ြပည့် ။ အ ၊ လှ ၊ ြကည့် ) ေနာင်ပွင့်ေတာ်မူမည့် အရိေမတ္တယျ စေနသားဘုရားရှင်၏ နံေတာ်စဉ်....
ဗုဒ္ဓဘုရားရှင်တို့၏ ြဖစ်ေတာ်စဉ် သို့မဟုတ် နံေတာ်စဉ်ကို သာမညေလာကီပညာရပ်ြဖင့် ေရးသားတင်ြပြခင်းကို အြပစ်ဆိုသူတို့က ဆိုေပဦးမည်။ မိမိသံုးသပ်တင်ြပခဲ့သည်မှာ ေလာကီ ေဗဒင်အယူအဆများကို ဦးစားေပးြခင်းထက် ြဖစ်ေတာ်စဉ်ကို ေလာကုတ္တရာ ဓမ္မအြမင်အရ မီးေမာင်းထိုးြပြခင်းသာ ြဖစ်သည်။
စတုရန်းေန့တွင်ေတာထွက်ေတာ်မူြခင်းနှင့်ဆပွတ်ေန့တွင်ဘုရားြဖစ်ေတာ်မူြခင်းြဖင့် အလည်အချာ မူလေန့(ခန္ဓာငါးပါးြဖင့် ဖွဲ့စည်းထားေသာ မိမိကိုယ်) ကိုပယ်သတ်ကာ သံသံရာစက်ရဟတ်ကို ရပ်တန့်ေစြခင်းြဖစ်သည်။ အဂင်္ဝိဇ္ဇာပညာ၌ စတုရန်းကိန်းနှင့် ဆပွတ်ကိန်းတို့သည် မူလ၏အနိုင်ဓါတ်များြဖစ်ေသာ်လည်း အသံုးချပံုနှင့်အကျိုးသွားပံုမှာ မတူကွဲြပားေလသည်။ စတုရန်းနှင့်ဆပွတ်ပူးတွဲသည့် ညှပ်သတ်ကိန်းကား ပို၍ပင် အစွမ်းထက်လှေသာေြကာင့် ရည်ရွယ်ချက်ေကာင်း စိတ်ေစတနာေကာင်းြဖင့်သာ အသံုးချသင့်ေလသည်။
စာေလးမည်စိုးေသာေြကာင့် လိုရင်းကိုသာ ြခံုငံုတင်ြပြခင်းြဖစ်ေသာ်လည်း ြကည့်ေသာသူြမင်၍ ြမင်ေသာသူများသည် သံသရာမှလွတ်ေြမာက်ြခင်းကို ရှာေဖွေတွ့ရှိနိုင်ေြကာင်း ဗုဒ္ဓြဖစ်ေတာ်စဉ်တို့က သက်ေသခံေနပါသည်။
ေလးစားစွာြဖင့်
ေဇယျာေမာင်
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment