ေဗဒေသာတုဇနများအတွက်သာ
ကဗျာေတွ၊ ကာရန်ညီေသာစာသားစာစုေတွက စာေရးသူတင်ြပလိုတဲ့ အေြကာင်းအရာ အနှစ်ချုပ်ကို စာဖတ်သူများရဲ့ နှလံုးသားထဲမှာ အချိန်ကာလြကာြမင့်စွာ သိုမှီးသိမ်းဆည်းထားနိုင်ဖို့ ဖန်တီးသူ၏ လက်ရာေြမာက်တင်ြပချက်လို့နားလည်မိပါတယ်။
အခုလို ပိေတာက်ေတွဖူးရင် ဘာလိုလို ေြမာက်ေလြမူးရင် ဘာလိုလို ြဖစ်လာတတ်တဲ့ ေနွဦးမှာ လူတိုင်းရဲ့နှလံုးသားကို ညှို့ငင်သိမ်းယူသွားတတ်တဲ့ ဂန္ဓဝင်ေြမာက် ေတးသွားတစ်ပုဒ်ကို ခံစားြကည့်လိုက်ပါ၊ ဥပမာ- ြမနန္ဒာလို့ြမန်မာေတွသိြကတဲ့ ဂီတစာဆိုသံုးဦးေပါင်းရဲ့ မန်းေတာင်ရိပ်ခို ဂန္ဓဝင်သီချင်းေလးပါ။ အနည်းဆံုးေတာ့ ဘယ်နှစ်တုန်းက ဘယ်လိုကဲခဲ့တာ ဘယ်လိုေပျာ်ခဲ့တာ ဘယ်လိုရင်ခံုခဲ့တာ စသြဖင့် ေနာက်ေြကာင်းြပန်ပံုရိပ်ေတွ ဝင်လာသလို ဒီနှစ်သြကင်္န်မှာေတာ့ ဘယ်လိုလန်းလိုက်မယ်လို့ေရှ့ေြပးစိတ်ကူးေတွလည်း ေပါ်လာစြမဲပါ။
အခုေခတ်မှာ နှစ်တိုင်းနှစ်တိုင်း သြကင်္န်သီချင်းသစ်ေတွ ေပါ်ထွက်လာသလို သူ့နှစ်နဲ့သူ သူ့ေခတ်နဲ့သူ ေပါက်ြကတာပါပဲ၊ ဒါေပမယ့် ေရရှည်မှာ မှတ်ေကျာက်အတင်မခံနိုင်ြကပါဘူး၊ အေြကာင်းရင်းကေတာ့ လူေတွရဲ့နှလံုးသားထဲကို တိုးမဝင်နိုင်ခဲ့လိုပါ။ ကျေနာ်ဆိုလိုချင်တာ ဂန္ဓဝင်ဂီတနဲ့ေခတ်ေပါ်ဂီတကို ေဝဖန်ပိုင်းြခား ြပချင်တာ မဟုတ်ပါဘူး၊ ေခတ်စကားနဲ့ေြပာရရင် ေရရှည်ခံေအာင် ဟဒ်ထိေအာင် ဘယ်လိုပံုသဏ္ဍာန်နဲ့တင်ြပမလဲ ဆိုတာပါပဲ။
မူလတန်းတုန်းက သင်ခဲ့ရတဲ့ ဆရာြကီးမင်းသုဝဏ်ရဲ့လယ်ေစာင့်တဲကဗျာဆိုရင် အခုထိ အလွတ်ရေနတုန်းပါပဲ။ မိုးေရတက်ေရတေဖွးေဖွး ကွင်းကျယ်အေဝးေဝး၊ လယ်ေစာင့်တဲ့ေလး ေြခတန်ရှည် မိုးကုတ်ေအာက်မှာေန၊ ြကာနီတစ်ပွင့်ြဖူတစ်ပွင့် တဲနှင့်ပနံတင့် ဆိုတာ ဖန်တီးသူက လက်ရာေြမာက်သီကံုးခဲ့တာမို့ ကဗျာလိုရွတ်ရွတ် သီချင်းလိုဆိုဆို အံဝင်ဂွင်ကျြဖစ်ေနပါတယ်။
ဒီေဆာင်းပါးက ေဗဒင်အေြကာင်း ေြပာချင်လို့ေရရှည်ခံတတ်တဲ့ ပံုသဏ္ဍာန်ကိစ္စကို စကားဦးသန်းထားတာပါ။ ြမန်မာလူမျိုးေတွဟာ မှတ်မိလွယ်ေအာင် အေြကာင်းအရာတခုကို သမရိုးကျပံုစံကေန ကဗျာလကာဖင်္ွဲ့နွဲ့ြပီး မှတ်သားထားေလ့ ရှိပါတယ်။
မန္တေလးြမို့တည်ခဲ့တာ ၁၂၂၁ ခုဆိုရင် ဘယ်သူမှ ြကာရှည်မမှတ်မိနိုင်ပါဘူး၊ ဒါေြကာင့် ေအာင်ေကျာ်ချမ်းေအး မန္တေလး ဆိုြပီး စာချိုးခဲ့ေတာ့ ကျေနာ်တို့ေတွဟာ အလွယ်တကူ မှတ်မိခဲ့ပါတယ်။
ဒါေပမယ့် ေဗဒင်ပညာနဲ့ဆိုင်တဲ့ ကဗျာေတွ လကာေတင်္ွကေတာ့ မှတ်သားထားနိုင်ယံုတင်မကပဲ အဓိပ္ပါယ်ဆိုလိုရင်းကိုပါ မှန်မှန်ကန်ကန် ဖွင့်ဆိုနားလည်နိုင်ဖို့လိုပါတယ်။ ေရှးေခတ်ေဗဒင်ကျမ်း အားလံုးဟာ စကားေြပအေရးအသားသက်သက်မဟုတ်ပဲ ကဗျာလကာေတင်္ွနဲ့ပါ မှတ်မိလွယ်ေအာင် ဖွဲ့နွဲ့ခဲ့ေပမယ့် ကျေနာ်တို့ေခတ်က ေဗဒင်ဝါသနာရှင်ေတွအေနနဲ့ကေတာ့ ခံတွင်းသိတ်မေတွ့လှပါဘူး။ ဒါေြကာင့် ကျေနာ်တို့ေခတ်က ေဗဒင်ပညာရှင်ေတွက ေလ့လာသူေတွ အလွယ်တကူနားလည်နိုင်မယ့် စကားေြပအေရးအသားနဲ့သာ ေရှးကျမ်းေတွကို ြပန်လည်မွန်းမံတင်ြပခဲ့ပါတယ်။
ေဗဒင်ပညာကို တကယ်ပဲ အချိန်ေပးြပီး ေလ့လာလိုက်စားလိုသူေတွအေနနဲ့ကေတာ့ စကားေြပေတွ ဖတ်ေနယံုနဲ့တင် ေကျနပ်တင်းတိမ်ေနတာမျိုးမဟုတ်ပဲ ေဗဒင်ကဗျာလကာေတင်္ွကိုပါ အေလးအနက်ဖတ်ရှုေလ့လာသင့်တယ်လို့ြမင်ပါတယ်။ ဘာေြကာင့်လဲဆိုေတာ့ ေစာေစာကေြပာခဲ့သလိုပဲ ကျမ်းြပုသူက အနှစ်ချုပ်ကို ကဗျာလကာဖင်္ွဲ့ေရးသားခဲ့တာြဖစ်လို့ကွင်းဆက်ေတွ ြမှုပ်ကွက်ေတွ လှို့ဝှက်ချက်ေတွက အဲဒီအနှစ်ချုပ်ကဗျာ လကာေတင်္ွထဲမှာ ရှိေနတတ်ပါတယ်။ အဓိပ္ပါယ်ေဖာ်ထုတ်ရခက်ခဲတဲ့ အဲဒီကဗျာလကာေတင်္ွကိုလည်း ကျေနာ်ကိုယ်တိုင် ရင်မခုန်လှပါဘူး၊ ဒါေပမယ့် ဥေပက္ခာြပုထားမယ်ဆိုရင်လည်း ပညာကို စာအုပ်က ကွယ်ထားြပီး ကျမ်းမေပါက်ဘူးြဖစ်သွားနိုင်တာမို့မချစ်ေသာ်လည်း ေအာင့်ကာနမ်းရပါတယ်။
လက်ဆန်းေဗဒင်ပညာမှာ စာေြခာက်တန်းဆိုတာ ရှိပါတယ်၊ မိတ်သံုးတန်း ရန်သံုးတန်းေပါ့။ ဥပမာ - ေအာင်ပ ကုလား ေဆွသား ေတာ်ရင်း မိတ်ဖက်ချင်းေပါ့၊ ဒါက အလွယ်သိ။ ေအာင်ပ ဆိုေတာ့ တနဂင်္ေနွနဲ့ြကာသာပေတးက မိတ်ေဆွပဲ အကျိုးတူတယ်ဆိုတဲ့အဓိပ္ပါယ်ရပါတယ်။ ေဗဒင်ကျမ်းထဲမှာေတာ့ အနုစိတ်အြဖစ် ဂဠံုနှင့်ြကွက် မိတ်မပျက် နှစ်သက်ြကည်ြဖူစွာ လို့ဆိုခဲ့သလို ြကွက်နှင့်ဂဠံု တဖန်ြကံု အယံုမရှိရာလို့လကာစင်္ပ်ြပီး ေြပာခဲ့ပါတယ်။
ဒီေတာ့ ကျေနာ်တို့က ဒီလကာေတင်္ွကို အေလးအနက်မထားခဲ့ပဲ ေအာင်ပ ဆိုေကာင်းတယ်ကွဆိုြပီး ေလှနံဒါးထစ်ယူဆထားမယ်ဆိုရင် စကားလံုးတစ်လံုးက ေတာင်တစ်လံုးြခားသလို ြဖစ်သွားနိုင်ပါတယ်။ လကာမင်္ှာ ေရးထားတာက ဂဠံုနှင့်ြကွက် (ေအာင်ပ) ဆိုရင် မိတ်ြဖစ်တယ်လို့ေရးခဲ့ေပမယ့် ေြပာင်းြပန်ြဖစ်သွားတဲ့ ြကွက်နှင့်ဂဠံု (ပေအာင်) ဆိုရင် မိတ်ပျက်တယ်လို့ေြပာခဲ့ပါတယ်။ ဒါကို သံုးတန်ေပါ်နစ်တိုင်လိုမျိုးမှာ အဓိပ္ပါယ်ေကာက်ယူမှု မလွဲနိုင်ေပမယ့် ြကာသာပေတးသားသမီးက တနဂင်္ေနွကို ြဂိုဟ်စားသက်ေရာက်ရင် မိတ်အေကာင်းလို့ယူဆမိရင် လွဲသွားနိုင်ပါတယ်။ ဒါက ကဗျာလကာကင်္ြပခဲ့တဲ့ ပညာပိုင်းဆိုင်ရာ ကွင်းဆက်တခုပါ။
ေနာက်ဥပမာတခုအေနနဲ့သံုးတန်ေပါ်နစ်သံေပါက်လကာတင်္ခုကို ေြပာြပချင်ပါတယ်။ အေန္တာသမသတ် ထက်ရပ်ထိပ်ခွင်ြကံုေတွ့လျှင် ဘုရင်မမည်ပ ဆိုြပီး သံေပါက်ေရးခဲ့ပါတယ်။ သံေပါက်ရဲ့အဓိပ္ပါယ်က တနဂင်္ေနွနဲ့စေန (၁၀) ြဂိုဟ်နှစ်လံုးဟာ တန်းစီး၊ တိုင်ထိပ်မှာ ပူးယှဉ်ခဲ့ရင် ဩဇာအာဏာရှိသူေတွ အြကီးအကဲေတွ မစကိန်းြကံုလိမ့်မယ်လို့ေြပာတာပါ။
သံုးတန်ေပါ်နစ်တိုင်ကို ထူြကည့်ပါ၊ ဒီလကာအင်္ရဆိုရင် အဂင်္ါသား၊ ြကာသာပေတးသားြဖစ်မှပဲ ဒီကိန်းကိုြကံုဖို့ရှိေတာ့ ဒီလကာရင်္ဲ့အကျိုးကို အဂင်္ါသား၊ ြကာသာပေတးသားေတွပဲ ခံစားရမှလား၊ တြခားေန့သားေတွေရာ ခံစားခွင့်မရှိေတာ့ဘူးလား ေပါ့ ဆက်ြပီး စဉ်းစားရပါတယ်။ ခုနှစ်ရက်သားသမီးအတွက် မျှတစွာခံစားခွင့်ရှိတယ်ဆိုရင် ေမွးနံကို ခွင်လွှဲထူတဲ့စနစ်ဟာ ပံုေသမဟုတ်ပဲ ေမွးနံမဟုတ်ပဲ တြခားြဂိုဟ်တလံုးနဲ့ခွင်လွှဲထူတဲ့စံနစ်ေတွ ရှိေနေသးတယ်လို့ဆက်စပ်ေတွးေခါ်လို့ရပါတယ်။ အဲဒီလို ခွင်လွှဲထူတဲ့စံနစ်ေတွဟာ ကျမ်းစာအုပ်ေတွမှာ မပါဘူးဆိုရင် ဘယ်ေရာက်ကုန်လဲ၊ ဘယ်သူ့ဆီမှာလဲ၊ အေြဖက ရှင်းပါတယ် ကန့်ကူလက်လှည့်ဆရာေတွဆီမှာ သစ္စာခံတပည့်အြဖစ် သင်ယူမှသာ ရရှိနိုင်မှာပါလို့ကျေနာ်ယူဆမိပါတယ်။ ဒါကလည်း ကဗျာလကာကင်္ြပခဲ့တဲ့ ပညာပိုင်းဆိုင်ရာ ြမှုပ်ကွက်တခုပါ။
လက်ဆန်းေဗဒင်ပညာမှာ နှလံုးသည်းပွတ်ြဖစ်တဲ့ မဟာဘုတ်ေဗဒင်ကိုပဲ ြပန်သံုးသပ်ြကည့်ပါ၊ ၁၄၀၃၆၂၅ ဆိုြပီး မှတ်ထားကွာလို့ေြပာရင် ဘယ်သူမှ ဂဏန်းခုနှစ်လံုးကို အစဉ်အတိုင်း မမှတ်မိပါဘူး။ ေအာင်လံထူစစ်သူြကီးပွဲဆိုြပီး လကာေလင်္းနဲ့မှ မှတ်မိပါတယ်။ အမည်ပညတ်ချက်ေတွကို ေကာင်းကျိုးဆိုးကျိုးေဝဖန်နိုင်ဖို့ဆန်းဂိုဏ်းနဲ့အညီဖွဲ့တယ်၊ ဆန်းဂိုဏ်းနဲ့ညီညွတ်တဲ့ ဂါထာမန္တာန်ေတွဟာ ပိုြပီးအကျိုးအာနိသင်ထက်ြမက်တယ် ဆိုတာေတွ ြကားဖူးြကမှာပါ။
ဥပမာ - ြကံတိုင်းေအာင်ဆိုတဲ့ အမည်ဟာ ဆန်းဂိုဏ်းအရ ဘုမ္မစိုးေစာင့်တယ် ေဇဌနက္ခတ် ၁၈ လံုးရတယ် တကယ်လို့အမည်ရှင်ဟာ တနလာသင်္ားဆိုရင် သီကံုးြပည့်ေအာင်လတန်ေဆာင် (သူြကီးပွဲေအာင်လံထူစစ်) ေနှာကိန်းအရဆိုရင် သိဒ္ဓိစုတ် ရတာေြကာင့် ဒီပညတ်ချက်ဟာ တနလာသင်္ားနဲ့အကျိုးေပးမယ်လို့ေြပာနိုင်ပါတယ်။
ဒီေနရာမှာ အဓိကေြပာချင်တာက မဟာဘုတ်လကာင် ေအာင်လံထူစစ်သူြကီးပွဲဆိုတာ ဆန်းဂိုဏ်းဖွဲ့နည်းေတွ၊ အာယုစန်းနက္ခတ်ပညာေတွနဲ့ပါ ဆက်သွယ်ချက်ရှိေနတယ် ဆိုတာပါပဲ။ ဆန်းကျမ်းေဗဒင်ပညာမှာ အေကျာ်ေဒးယျြဖစ်တဲ့ ဆရာြကီးရန်ကုန်ေကျာ်ရင်ကလည်း မဟာဘုတ်ေဗဒင်ဟာ ေကာင်းကင်စန်းယှဉ်နက္ခတ်အရ ဖွဲ့စည်းတည်ေဆာက်ထားတာြဖစ်တယ်လို့အကျဉ်းသေဘာ ေရးသားခဲ့ပါတယ်။ ဒါေြကာင့် မဟာဘုတ် မဟုတ်ပါလို့ပျက်ရယ်မြပုသင့်သလို ဂဏန်းခုနှစ်လံုးဖွဲ့စည်းပံု အတိမ်အနက်ကိုလည်း အချိန်ေပးြပီး လှို့ဝှက်ချက်ကို တူးစွေဖာ်ထုတ်သင့်ပါတယ်။
အဂင်္ဝိဇ္ဇာပညာမှာဆိုရင် လကာေပင်္ါင်းများစွာ ရှိပါတယ်၊ ကျမ်းရင်းလကာင် ၄၀ အြပင် ထပ်ဆင့်ဖွင့်ဆိုချက်များစွာနဲ့ကျမ်းကိုသိတ်သည်းစွာ တည်ေဆာက်ထားတာပါ၊ အထက်ေဆာင်ပန်း ေအာက်နင်းြကမ်း ဆိုတဲ့ လကာအင်္ေပါ်မှာတင် အေကာက်အယူ လွဲသွားရင် အကျိုးတရားေတွလည်း ဆန့်ကျင်ဘက် ြဖစ်သွားနိုင်တာမို့ေဗဒင်ဆိုင်ရာ ကဗျာလကာေတင်္ွ ေလ့လာတဲ့အခါမှာလည်း အယူအဆ နိုင်နင်းဖို့လိုပါတယ်၊ မရှင်းမလင်းြဖစ်ေနတာေတွကို ကိုယ့်အေတွးနဲ့ကိုယ် အမှန်လို့မယူဆသင့်ပဲ တြခားပညာရှင်ေတွဆီကို ချဉ်းကပ်နည်းယူသင့်ရင် ယူရပါလိမ့်မယ်။
ဒီေလာက်ဆိုရင် ကျေနာ်ေြပာချင်တဲ့ အဓိကအချက်အလက်ကို ြခံုငံုသံုးသပ်မိြပီလို့ယူဆပါတယ်။
နားလည်ရခက်ခဲတယ်ဆိုြပီး ေရှးကျမ်းေတွကို လစ်လျှူရှုမထားပါနဲ့၊ ေရှးကျမ်းေတွထဲက
ေဗဒင်ပညာဆိုင်ရာ ကဗျာေတွလကာေတင်္ွကို မပစ်ပယ်ပါနဲ့။ ဒါေပမယ့်လည်း ြကက်တူေရွးစာအံသလို အာဂံုေဆာင်ြပီး ေဗဒင်ေမးသူေတွ အထင်ြကီးယံုသက်သက် လက်တန်းရွတ်ြပြပီး ေကျနပ်မေနပါနဲ့၊ ေရှးကျမ်းေတွရဲ့ဖွင့်ဆိုချက်ကို မျက်စိမှိတ်ယံုတာမျိုးမဟုတ်ပဲ ကဗျာေတွလကာေတင်္ွရဲ့ေနာက်ကွယ်က ကွင်းဆက်ေတွ၊ ြမှုပ်ကွက်ေတွ၊ လှို့ဝှက်ချက်ေတွကို ေဖာ်ထုတ်ြပီး ြမန်မာေဗဒင်ေလာကကို အစစ်အမှန် ဖွံ့ြဖိုးတိုးတက်ေအာင် ြကိုးစားြကပါလို့တိုက်တွန်းချင်ပါတယ်။
အခုလို ပိေတာက်ေတွဖူးရင် ဘာလိုလို ေြမာက်ေလြမူးရင် ဘာလိုလို ြဖစ်လာတတ်တဲ့ ေနွဦးမှာ လူတိုင်းရဲ့နှလံုးသားကို ညှို့ငင်သိမ်းယူသွားတတ်တဲ့ ဂန္ဓဝင်ေြမာက် ေတးသွားတစ်ပုဒ်ကို ခံစားြကည့်လိုက်ပါ၊ ဥပမာ- ြမနန္ဒာလို့ြမန်မာေတွသိြကတဲ့ ဂီတစာဆိုသံုးဦးေပါင်းရဲ့ မန်းေတာင်ရိပ်ခို ဂန္ဓဝင်သီချင်းေလးပါ။ အနည်းဆံုးေတာ့ ဘယ်နှစ်တုန်းက ဘယ်လိုကဲခဲ့တာ ဘယ်လိုေပျာ်ခဲ့တာ ဘယ်လိုရင်ခံုခဲ့တာ စသြဖင့် ေနာက်ေြကာင်းြပန်ပံုရိပ်ေတွ ဝင်လာသလို ဒီနှစ်သြကင်္န်မှာေတာ့ ဘယ်လိုလန်းလိုက်မယ်လို့ေရှ့ေြပးစိတ်ကူးေတွလည်း ေပါ်လာစြမဲပါ။
အခုေခတ်မှာ နှစ်တိုင်းနှစ်တိုင်း သြကင်္န်သီချင်းသစ်ေတွ ေပါ်ထွက်လာသလို သူ့နှစ်နဲ့သူ သူ့ေခတ်နဲ့သူ ေပါက်ြကတာပါပဲ၊ ဒါေပမယ့် ေရရှည်မှာ မှတ်ေကျာက်အတင်မခံနိုင်ြကပါဘူး၊ အေြကာင်းရင်းကေတာ့ လူေတွရဲ့နှလံုးသားထဲကို တိုးမဝင်နိုင်ခဲ့လိုပါ။ ကျေနာ်ဆိုလိုချင်တာ ဂန္ဓဝင်ဂီတနဲ့ေခတ်ေပါ်ဂီတကို ေဝဖန်ပိုင်းြခား ြပချင်တာ မဟုတ်ပါဘူး၊ ေခတ်စကားနဲ့ေြပာရရင် ေရရှည်ခံေအာင် ဟဒ်ထိေအာင် ဘယ်လိုပံုသဏ္ဍာန်နဲ့တင်ြပမလဲ ဆိုတာပါပဲ။
မူလတန်းတုန်းက သင်ခဲ့ရတဲ့ ဆရာြကီးမင်းသုဝဏ်ရဲ့လယ်ေစာင့်တဲကဗျာဆိုရင် အခုထိ အလွတ်ရေနတုန်းပါပဲ။ မိုးေရတက်ေရတေဖွးေဖွး ကွင်းကျယ်အေဝးေဝး၊ လယ်ေစာင့်တဲ့ေလး ေြခတန်ရှည် မိုးကုတ်ေအာက်မှာေန၊ ြကာနီတစ်ပွင့်ြဖူတစ်ပွင့် တဲနှင့်ပနံတင့် ဆိုတာ ဖန်တီးသူက လက်ရာေြမာက်သီကံုးခဲ့တာမို့ ကဗျာလိုရွတ်ရွတ် သီချင်းလိုဆိုဆို အံဝင်ဂွင်ကျြဖစ်ေနပါတယ်။
ဒီေဆာင်းပါးက ေဗဒင်အေြကာင်း ေြပာချင်လို့ေရရှည်ခံတတ်တဲ့ ပံုသဏ္ဍာန်ကိစ္စကို စကားဦးသန်းထားတာပါ။ ြမန်မာလူမျိုးေတွဟာ မှတ်မိလွယ်ေအာင် အေြကာင်းအရာတခုကို သမရိုးကျပံုစံကေန ကဗျာလကာဖင်္ွဲ့နွဲ့ြပီး မှတ်သားထားေလ့ ရှိပါတယ်။
မန္တေလးြမို့တည်ခဲ့တာ ၁၂၂၁ ခုဆိုရင် ဘယ်သူမှ ြကာရှည်မမှတ်မိနိုင်ပါဘူး၊ ဒါေြကာင့် ေအာင်ေကျာ်ချမ်းေအး မန္တေလး ဆိုြပီး စာချိုးခဲ့ေတာ့ ကျေနာ်တို့ေတွဟာ အလွယ်တကူ မှတ်မိခဲ့ပါတယ်။
ဒါေပမယ့် ေဗဒင်ပညာနဲ့ဆိုင်တဲ့ ကဗျာေတွ လကာေတင်္ွကေတာ့ မှတ်သားထားနိုင်ယံုတင်မကပဲ အဓိပ္ပါယ်ဆိုလိုရင်းကိုပါ မှန်မှန်ကန်ကန် ဖွင့်ဆိုနားလည်နိုင်ဖို့လိုပါတယ်။ ေရှးေခတ်ေဗဒင်ကျမ်း အားလံုးဟာ စကားေြပအေရးအသားသက်သက်မဟုတ်ပဲ ကဗျာလကာေတင်္ွနဲ့ပါ မှတ်မိလွယ်ေအာင် ဖွဲ့နွဲ့ခဲ့ေပမယ့် ကျေနာ်တို့ေခတ်က ေဗဒင်ဝါသနာရှင်ေတွအေနနဲ့ကေတာ့ ခံတွင်းသိတ်မေတွ့လှပါဘူး။ ဒါေြကာင့် ကျေနာ်တို့ေခတ်က ေဗဒင်ပညာရှင်ေတွက ေလ့လာသူေတွ အလွယ်တကူနားလည်နိုင်မယ့် စကားေြပအေရးအသားနဲ့သာ ေရှးကျမ်းေတွကို ြပန်လည်မွန်းမံတင်ြပခဲ့ပါတယ်။
ေဗဒင်ပညာကို တကယ်ပဲ အချိန်ေပးြပီး ေလ့လာလိုက်စားလိုသူေတွအေနနဲ့ကေတာ့ စကားေြပေတွ ဖတ်ေနယံုနဲ့တင် ေကျနပ်တင်းတိမ်ေနတာမျိုးမဟုတ်ပဲ ေဗဒင်ကဗျာလကာေတင်္ွကိုပါ အေလးအနက်ဖတ်ရှုေလ့လာသင့်တယ်လို့ြမင်ပါတယ်။ ဘာေြကာင့်လဲဆိုေတာ့ ေစာေစာကေြပာခဲ့သလိုပဲ ကျမ်းြပုသူက အနှစ်ချုပ်ကို ကဗျာလကာဖင်္ွဲ့ေရးသားခဲ့တာြဖစ်လို့ကွင်းဆက်ေတွ ြမှုပ်ကွက်ေတွ လှို့ဝှက်ချက်ေတွက အဲဒီအနှစ်ချုပ်ကဗျာ လကာေတင်္ွထဲမှာ ရှိေနတတ်ပါတယ်။ အဓိပ္ပါယ်ေဖာ်ထုတ်ရခက်ခဲတဲ့ အဲဒီကဗျာလကာေတင်္ွကိုလည်း ကျေနာ်ကိုယ်တိုင် ရင်မခုန်လှပါဘူး၊ ဒါေပမယ့် ဥေပက္ခာြပုထားမယ်ဆိုရင်လည်း ပညာကို စာအုပ်က ကွယ်ထားြပီး ကျမ်းမေပါက်ဘူးြဖစ်သွားနိုင်တာမို့မချစ်ေသာ်လည်း ေအာင့်ကာနမ်းရပါတယ်။
လက်ဆန်းေဗဒင်ပညာမှာ စာေြခာက်တန်းဆိုတာ ရှိပါတယ်၊ မိတ်သံုးတန်း ရန်သံုးတန်းေပါ့။ ဥပမာ - ေအာင်ပ ကုလား ေဆွသား ေတာ်ရင်း မိတ်ဖက်ချင်းေပါ့၊ ဒါက အလွယ်သိ။ ေအာင်ပ ဆိုေတာ့ တနဂင်္ေနွနဲ့ြကာသာပေတးက မိတ်ေဆွပဲ အကျိုးတူတယ်ဆိုတဲ့အဓိပ္ပါယ်ရပါတယ်။ ေဗဒင်ကျမ်းထဲမှာေတာ့ အနုစိတ်အြဖစ် ဂဠံုနှင့်ြကွက် မိတ်မပျက် နှစ်သက်ြကည်ြဖူစွာ လို့ဆိုခဲ့သလို ြကွက်နှင့်ဂဠံု တဖန်ြကံု အယံုမရှိရာလို့လကာစင်္ပ်ြပီး ေြပာခဲ့ပါတယ်။
ဒီေတာ့ ကျေနာ်တို့က ဒီလကာေတင်္ွကို အေလးအနက်မထားခဲ့ပဲ ေအာင်ပ ဆိုေကာင်းတယ်ကွဆိုြပီး ေလှနံဒါးထစ်ယူဆထားမယ်ဆိုရင် စကားလံုးတစ်လံုးက ေတာင်တစ်လံုးြခားသလို ြဖစ်သွားနိုင်ပါတယ်။ လကာမင်္ှာ ေရးထားတာက ဂဠံုနှင့်ြကွက် (ေအာင်ပ) ဆိုရင် မိတ်ြဖစ်တယ်လို့ေရးခဲ့ေပမယ့် ေြပာင်းြပန်ြဖစ်သွားတဲ့ ြကွက်နှင့်ဂဠံု (ပေအာင်) ဆိုရင် မိတ်ပျက်တယ်လို့ေြပာခဲ့ပါတယ်။ ဒါကို သံုးတန်ေပါ်နစ်တိုင်လိုမျိုးမှာ အဓိပ္ပါယ်ေကာက်ယူမှု မလွဲနိုင်ေပမယ့် ြကာသာပေတးသားသမီးက တနဂင်္ေနွကို ြဂိုဟ်စားသက်ေရာက်ရင် မိတ်အေကာင်းလို့ယူဆမိရင် လွဲသွားနိုင်ပါတယ်။ ဒါက ကဗျာလကာကင်္ြပခဲ့တဲ့ ပညာပိုင်းဆိုင်ရာ ကွင်းဆက်တခုပါ။
ေနာက်ဥပမာတခုအေနနဲ့သံုးတန်ေပါ်နစ်သံေပါက်လကာတင်္ခုကို ေြပာြပချင်ပါတယ်။ အေန္တာသမသတ် ထက်ရပ်ထိပ်ခွင်ြကံုေတွ့လျှင် ဘုရင်မမည်ပ ဆိုြပီး သံေပါက်ေရးခဲ့ပါတယ်။ သံေပါက်ရဲ့အဓိပ္ပါယ်က တနဂင်္ေနွနဲ့စေန (၁၀) ြဂိုဟ်နှစ်လံုးဟာ တန်းစီး၊ တိုင်ထိပ်မှာ ပူးယှဉ်ခဲ့ရင် ဩဇာအာဏာရှိသူေတွ အြကီးအကဲေတွ မစကိန်းြကံုလိမ့်မယ်လို့ေြပာတာပါ။
သံုးတန်ေပါ်နစ်တိုင်ကို ထူြကည့်ပါ၊ ဒီလကာအင်္ရဆိုရင် အဂင်္ါသား၊ ြကာသာပေတးသားြဖစ်မှပဲ ဒီကိန်းကိုြကံုဖို့ရှိေတာ့ ဒီလကာရင်္ဲ့အကျိုးကို အဂင်္ါသား၊ ြကာသာပေတးသားေတွပဲ ခံစားရမှလား၊ တြခားေန့သားေတွေရာ ခံစားခွင့်မရှိေတာ့ဘူးလား ေပါ့ ဆက်ြပီး စဉ်းစားရပါတယ်။ ခုနှစ်ရက်သားသမီးအတွက် မျှတစွာခံစားခွင့်ရှိတယ်ဆိုရင် ေမွးနံကို ခွင်လွှဲထူတဲ့စနစ်ဟာ ပံုေသမဟုတ်ပဲ ေမွးနံမဟုတ်ပဲ တြခားြဂိုဟ်တလံုးနဲ့ခွင်လွှဲထူတဲ့စံနစ်ေတွ ရှိေနေသးတယ်လို့ဆက်စပ်ေတွးေခါ်လို့ရပါတယ်။ အဲဒီလို ခွင်လွှဲထူတဲ့စံနစ်ေတွဟာ ကျမ်းစာအုပ်ေတွမှာ မပါဘူးဆိုရင် ဘယ်ေရာက်ကုန်လဲ၊ ဘယ်သူ့ဆီမှာလဲ၊ အေြဖက ရှင်းပါတယ် ကန့်ကူလက်လှည့်ဆရာေတွဆီမှာ သစ္စာခံတပည့်အြဖစ် သင်ယူမှသာ ရရှိနိုင်မှာပါလို့ကျေနာ်ယူဆမိပါတယ်။ ဒါကလည်း ကဗျာလကာကင်္ြပခဲ့တဲ့ ပညာပိုင်းဆိုင်ရာ ြမှုပ်ကွက်တခုပါ။
လက်ဆန်းေဗဒင်ပညာမှာ နှလံုးသည်းပွတ်ြဖစ်တဲ့ မဟာဘုတ်ေဗဒင်ကိုပဲ ြပန်သံုးသပ်ြကည့်ပါ၊ ၁၄၀၃၆၂၅ ဆိုြပီး မှတ်ထားကွာလို့ေြပာရင် ဘယ်သူမှ ဂဏန်းခုနှစ်လံုးကို အစဉ်အတိုင်း မမှတ်မိပါဘူး။ ေအာင်လံထူစစ်သူြကီးပွဲဆိုြပီး လကာေလင်္းနဲ့မှ မှတ်မိပါတယ်။ အမည်ပညတ်ချက်ေတွကို ေကာင်းကျိုးဆိုးကျိုးေဝဖန်နိုင်ဖို့ဆန်းဂိုဏ်းနဲ့အညီဖွဲ့တယ်၊ ဆန်းဂိုဏ်းနဲ့ညီညွတ်တဲ့ ဂါထာမန္တာန်ေတွဟာ ပိုြပီးအကျိုးအာနိသင်ထက်ြမက်တယ် ဆိုတာေတွ ြကားဖူးြကမှာပါ။
ဥပမာ - ြကံတိုင်းေအာင်ဆိုတဲ့ အမည်ဟာ ဆန်းဂိုဏ်းအရ ဘုမ္မစိုးေစာင့်တယ် ေဇဌနက္ခတ် ၁၈ လံုးရတယ် တကယ်လို့အမည်ရှင်ဟာ တနလာသင်္ားဆိုရင် သီကံုးြပည့်ေအာင်လတန်ေဆာင် (သူြကီးပွဲေအာင်လံထူစစ်) ေနှာကိန်းအရဆိုရင် သိဒ္ဓိစုတ် ရတာေြကာင့် ဒီပညတ်ချက်ဟာ တနလာသင်္ားနဲ့အကျိုးေပးမယ်လို့ေြပာနိုင်ပါတယ်။
ဒီေနရာမှာ အဓိကေြပာချင်တာက မဟာဘုတ်လကာင် ေအာင်လံထူစစ်သူြကီးပွဲဆိုတာ ဆန်းဂိုဏ်းဖွဲ့နည်းေတွ၊ အာယုစန်းနက္ခတ်ပညာေတွနဲ့ပါ ဆက်သွယ်ချက်ရှိေနတယ် ဆိုတာပါပဲ။ ဆန်းကျမ်းေဗဒင်ပညာမှာ အေကျာ်ေဒးယျြဖစ်တဲ့ ဆရာြကီးရန်ကုန်ေကျာ်ရင်ကလည်း မဟာဘုတ်ေဗဒင်ဟာ ေကာင်းကင်စန်းယှဉ်နက္ခတ်အရ ဖွဲ့စည်းတည်ေဆာက်ထားတာြဖစ်တယ်လို့အကျဉ်းသေဘာ ေရးသားခဲ့ပါတယ်။ ဒါေြကာင့် မဟာဘုတ် မဟုတ်ပါလို့ပျက်ရယ်မြပုသင့်သလို ဂဏန်းခုနှစ်လံုးဖွဲ့စည်းပံု အတိမ်အနက်ကိုလည်း အချိန်ေပးြပီး လှို့ဝှက်ချက်ကို တူးစွေဖာ်ထုတ်သင့်ပါတယ်။
အဂင်္ဝိဇ္ဇာပညာမှာဆိုရင် လကာေပင်္ါင်းများစွာ ရှိပါတယ်၊ ကျမ်းရင်းလကာင် ၄၀ အြပင် ထပ်ဆင့်ဖွင့်ဆိုချက်များစွာနဲ့ကျမ်းကိုသိတ်သည်းစွာ တည်ေဆာက်ထားတာပါ၊ အထက်ေဆာင်ပန်း ေအာက်နင်းြကမ်း ဆိုတဲ့ လကာအင်္ေပါ်မှာတင် အေကာက်အယူ လွဲသွားရင် အကျိုးတရားေတွလည်း ဆန့်ကျင်ဘက် ြဖစ်သွားနိုင်တာမို့ေဗဒင်ဆိုင်ရာ ကဗျာလကာေတင်္ွ ေလ့လာတဲ့အခါမှာလည်း အယူအဆ နိုင်နင်းဖို့လိုပါတယ်၊ မရှင်းမလင်းြဖစ်ေနတာေတွကို ကိုယ့်အေတွးနဲ့ကိုယ် အမှန်လို့မယူဆသင့်ပဲ တြခားပညာရှင်ေတွဆီကို ချဉ်းကပ်နည်းယူသင့်ရင် ယူရပါလိမ့်မယ်။
ဒီေလာက်ဆိုရင် ကျေနာ်ေြပာချင်တဲ့ အဓိကအချက်အလက်ကို ြခံုငံုသံုးသပ်မိြပီလို့ယူဆပါတယ်။
နားလည်ရခက်ခဲတယ်ဆိုြပီး ေရှးကျမ်းေတွကို လစ်လျှူရှုမထားပါနဲ့၊ ေရှးကျမ်းေတွထဲက
ေဗဒင်ပညာဆိုင်ရာ ကဗျာေတွလကာေတင်္ွကို မပစ်ပယ်ပါနဲ့။ ဒါေပမယ့်လည်း ြကက်တူေရွးစာအံသလို အာဂံုေဆာင်ြပီး ေဗဒင်ေမးသူေတွ အထင်ြကီးယံုသက်သက် လက်တန်းရွတ်ြပြပီး ေကျနပ်မေနပါနဲ့၊ ေရှးကျမ်းေတွရဲ့ဖွင့်ဆိုချက်ကို မျက်စိမှိတ်ယံုတာမျိုးမဟုတ်ပဲ ကဗျာေတွလကာေတင်္ွရဲ့ေနာက်ကွယ်က ကွင်းဆက်ေတွ၊ ြမှုပ်ကွက်ေတွ၊ လှို့ဝှက်ချက်ေတွကို ေဖာ်ထုတ်ြပီး ြမန်မာေဗဒင်ေလာကကို အစစ်အမှန် ဖွံ့ြဖိုးတိုးတက်ေအာင် ြကိုးစားြကပါလို့တိုက်တွန်းချင်ပါတယ်။
0 comments:
Post a Comment