အတိတ်၊​ နိမိတ်၊​ တ​​ေဘာင်၊​ စနည်း​​

လွန်ခဲ့​​​ေသာ ၁ နှစ်​​ေကျာ် ၂ နှစ်ခန့်​​က ရန်ကုန်ြမို့​​တွင် တ​​ေဘာင်တစ်ခု ​​ေပါ်ထွက်ခဲ့​​​ေသး​​သည်။
“ရန်ကုန် အုတ်ပံု၊​ မန္တ​​ေလး​​ ြပာပံု “ ဟူ​​ေသာ တ​​ေဘာင်စကား​​ ​​ေပါ်ထွက်လာခဲ့​​သည်


ဇမ္ဗူဒီပါ​​ေတာင်ကျွန်း​​ ဩဘာနိမိတ်ထွန်း​​ ဟူသည့်​​ စကား​​နှင့်​​အညီ ြမန်မာနိုင်ငံ​​ေတာ်ြကီး​​သည် ဇမ္ဗူဒီပါ လကျာ်​​ေတာင်ကျွန်း​​တွင် ပါဝင်​​ေသာ ြပည်ြကီး​​တစ်ြပည် ြဖစ်​​ေသာ​​ေြကာင့်​​ ​​ေရှး​​ပညာရှိ​​ေဟာင်း​​တို့​​စကား​​နှင့်​​အညီ ​​ေြပာရပါလျှင် နိမိတ်နှင့်​​တကွ အတိတ်၊​ တ​​ေဘာင်၊​ စနည်း​​၊​ ဘ​​ေဝါ တို့​​နှင့်​​ အကျိုး​​အြပစ် ​​ေပး​​တတ်သည် ဟု ယူဆရ​​ေပမည်။

နိမိတ် ဟူသည်မှာ ​​ေတွ့​​ြမင်ရ​​ေတာ့​​ မည့်​​အနာဂတ်အ​​ေြကာင်း​​အြခင်း​​အရာများ​​ကို ြကိုတင်ြကည့်​​သည့်​​ အတတ်ပညာ ဟိုဆိုလို​​ေပသည်။
အတိတ်ဟူ​​ေသာ စကား​​မှာ ​​ေနာင်အနာဂတ်တွင် မည်သို့​​ြဖစ်မည်ကို ြကိုတင်​​ေဟာ​​ေြပာနိုင်​​ေသာ အ​​ေြကာင်း​​အချင်း​​အရာများ​​ကို အ​​ေြကာင်း​​အချင်း​​ရာများ​​နှင့်​​တကွ ချင့်​​ချိန်​​ေထာက်ဆကာ ​​ေဟာ​​ေြပာသည် ဟုဆိုလိုသည်။
တ​​ေဘာင် ဟူသည်မှာ ​​ေနာင်​​ေသာအခါတွင် မည်သို့​​မည်ပံု ြဖစ်မည်ကို ြကိုတင်​​ေြပာဆိုထား​​ြခင်း​​ ကို ဆိုလိုပါသည်။
စနည်း​​ ဟူ​​ေသာ စကား​​သည် မည်သို့​​မည်ပံု ြဖစ်မည်။ လိုက်နာရမည်တို့​​ကို ြပဆိုြခင်း​​ြဖစ်ြပီး​​ ြဖစ်လာမည့်​​အြဖစ်အပျက်ကို စံယူရန် ြပြခင်း​​ကို ဆိုလိုပါသည်။


နိမိတ်ယူပံုအမျိုး​​မျိုး​​ရှိ​​ေပသည်။ အ​​ေြကာင်း​​အရာတစ်ခုခုအား​​ ဆံုး​​ြဖတ်ရမည်၊​ ြပုလုပ်ရမည်ဟု
​​ေတွ့​​ြကံုလာပါက မိမိပတ်ဝန်း​​ကျင်တွင် ြဖစ်ပျက်​​ေန​​ေသာ အချင်း​​အရာများ​​ကို စူး​​စမ်း​​​ေလ့​​လာရ​​ေပသည်။
ပကတိ နိမိတ် နှင့်​​ ဝိကတိ နိမိတ် ဟု နိမိတ်ယူရာတွင် အ​​ေလး​​ထား​​ရမည့်​​ အချက်များ​​ရှိ​​ေသး​​သည်။

ပကတိနိမိတ်ဟူသည်မှာ သာမန် ြဖစ်ရိုး​​ြဖစ်စဉ် ​​ေတွ့​​ြမင်ြကံု​​ေတွ့​​ရ​​ေလ့​​ရှိသည့်​​ြမင်ကွင်း​​မျိုး​​ြဖစ်သည်။
နံနက်​​ေစာ​​ေစာ ”ပဲြပုတ်၊​ အီြကာ​​ေကွး​​” ဟု အသံြကား​​တိုင်း​​ နိမိတ်မဟုတ်။ ခိုက်ရန်ြဖစ်ပွား​​သြဖင့်​​ ​​ေခါင်း​​တွင် ​​ေသွး​​ထွက်သည်ကို ြမင်ရတိုင်း​​ နိမိတ်မဟုတ်။ ကား​​ဘီး​​​ေပါက်သံြကား​​တိုင်း​​ နိမိတ်မဟုတ်၊​ ကား​​ တွယ်စီး​​စဉ် လက်မအား​​သြဖင့်​​ ဝတ်ထား​​​ေသာ ခါး​​ဝတ်တန်ဆာကျွတ်ကျြခင်း​​သည်လည်း​​ နိမိတ်မဟုတ်။ ထိုအချင်း​​အရာများ​​ကား​​ ြဖစ်ရိုး​​ြဖစ်စဉ် ၊​ ြပု​​ေနြမဲ သ​​ေဘာတရား​​များ​​သာြဖစ်သည်။

ဝိကတိ နိမိတ်ဟူသည် သာမန်ထက်ထူး​​ကဲစွာြဖင့်​​ မိမိ​​ေရှ့​​တွင် ြမင်​​ေတွ့​​၊​ ြကား​​​ေတွ့​​ရ​​ေသာ အြဖစ်အပျက်များ​​ ၊​ အသံများ​​ အား​​ဆိုလိုသည်။ ပဏ္ဍုကမ္ဗလာ ​​ေကျာက်ဖျာတင်း​​ြခင်း​​။ ဘုရား​​ြဖစ်သည့်​​အခါ ထင်လာ​​ေသာနိမိတ်၊​ မယ်​​ေတာ်မာယာ အိပ်မက်နိမိတ် အစရှိသည်တို့​​သည်
ဝိကတိနိမိတ်များ​​ြဖစ်သည်။ ယခု​​ေခတ်အြမင်များ​​ြဖင့်​​ ဝိကတိနိမိတ်များ​​ကို ​​ေလ့​​လာြကည့်​​ပါက အာ​​ေမဍိတ် နိမိတ်ြဖစ်သည့်​​ လမ်း​​သွား​​​ေနစဉ် အခင်း​​တစ်ခုခုကို သတိြပုလျက်ြဖင့်​​ နင်း​​စဉ် အခင်း​​​ေချာသြဖင့်​​ ဟန်ချက်ပျက်သွား​​ြခင်း​​၊​ အ​​ေြကွး​​​ေတာင်း​​ရာတွင် လမ်း​​တစ်ဝက် တွင် အသုဘနိမိတ်ြမင်​​ေတွ့​​ြခင်း​​ ၊​ ဓါတ်​​ေတာ်ကွန့်​​ြမူး​​ြခင်း​​ အစရှိသည်တို့​​ြဖစ်သည်။

ဘုရား​​ပန်း​​ကပ်ရန်အတွက် ပန်း​​အိုး​​တွင် ​​ေရြဖည့်​​၊​ ပန်း​​အြလှပင်ြပီး​​ ဘုရား​​စင်ရှိရာသို့​​ြပန်လာစဉ် ပန်း​​အိုး​​မှာ ​​ေရ နှင့်​​ ​​ေချာကာ အ​​ေလး​​ချိန်စီး​​​ေနသြဖင့်​​ လက်မြမဲကာ ပန်း​​အိုး​​ကျကွဲြခင်း​​သည်
ဝိကတိနိမိတ်မဟုတ်​​ေပ။ မဆင်မြခင်ြဖင့်​​ အ​​ေြပး​​အလွှား​​ြဖင့်​​ အိမ်​​ေပါ်တက်စဉ် ​​ေလှကား​​ြဖင့်​​ ခလုတ်တိုက်မိြခင်း​​သည်လည်း​​ ဝိကတိနိမိတ်မဟုတ် ဟုမှတ်ယူရ​​ေပမည်။

ယခု​​ေခတ်ကာလတွင် စကား​​နိမိတ်အား​​ အလွန်အ​​ေရး​​ထား​​သည်ကိုလည်း​​ ​​ေတွ့​​ြမင်နိုင်သည်။ အခါ​​ေပး​​ဆရာတစ်ဦး​​မှ အုတ်ြမစ်ချရန် ​​ေနရာသို့​​​ေနရာယူရန် ​​ေြပာဆိုရာတွင် စကား​​အသံုး​​အနှုန်း​​မှား​​ ကာ “ဆင်း​​ချိန်တန်ပါြပီ“ ဟု ​​ေြပာဆိုမိသြဖင့်​​ အခါ​​ေပး​​ဆရာ မျက်နှာပန်း​​မလှ ြဖစ်ခဲ့​​ရ​​ေပသည်။
အထက်​​ေဖာ်ြပပါ အ​​ေြကာင်း​​အချင်း​​ရာများ​​သည် ကား​​ နိမိတ် ြဖင့်​​ သက်ဆိုင်​​ေသာ ​​ေတွး​​​ေတာဆင်ြခင်စရာ များ​​ြဖစ်သည်။ တစ်စံုတစ်ခုအတွက် ြမင်ြမင်သမျှ နိမိတ်လိုက်​​ေကာက်​​ေနြခင်း​​ သည် မှား​​ယွင်း​​​ေသာ အယူအဆတစ်ခုမျှသာ ြဖစ်သည်။

အတိတ်ဟူ​​ေသာစကား​​သည် မျက်​​ေမှာက်ကာလတွင် ြဖစ်မည် (သို့​​)ြဖစ်​​ေစ။ ​​ေနာင်အနာဂတ်တွင် ြဖစ်မည်
(သို့​​) ြဖစ်​​ေစ၊​ အတိတ်ကာလတွင် ြဖစ်ခဲ့​​၊​ ထင်ရှား​​ခဲ့​​ဖူး​​သည့်​​ အ​​ေြကာင်း​​များ​​ကို ဥပမာ​​ေဆာင်ကာ သည်လို ြဖစ်ရသည်ကို ြမင်သည် ဟု ​​ေြပာြခင်း​​မျိုး​​ြဖစ်သည်။
အ​​ေလာင်း​​မင်း​​တရား​​ ​​ေပါ်ထွန်း​​လာသည့်​​အခါ အတိတ်တစ်ခု ​​ေပါ်​​ေပါက်ခဲ့​​သည်။ ဘာသာ​​ေရး​​ စာ​​ေပ သင်ြကား​​ရာတွင် စာအစ န​​ေမာက ဟု ဆိုသည့်​​အတိုင်း​​ န​​ေမာတဿ မှ စြပီး​​ သင်​​ေသာ်ြငား​​လည်း​​ ထိုအခါက “​​ေအာင်​​ေဇယျတု၊​ သဗ္ဗမဂင်္​လံ“ ဟု ြပင်ဆင်ခဲ့​​သြဖင့်​​ ပညာရှိများ​​မှ “​​ေအာင်​​ေဇယျ“ အမည်ရှိသူ ​​ေကာင်း​​စား​​မည့်​​ အတိတ်ြဖစ်​​ေြကာင်း​​ အဓိပ္ပာယ် ​​ေကာက်ယူခဲ့​​ြကသည်။
ယခု​​ေခတ်တွင် အခါ​​ေပး​​ဆရာများ​​ ​​ေစခိုင်း​​ချက်အရ သင်ခန်း​​စာ များ​​ ၊​ ​​ေနထိုင်ရာ အရပ်​​ေဒသ၊​ သုသာန်များ​​အား​​ ဟို​​ေြပာင်း​​ဒီ​​ေြပာင်း​​၊​ ဟို​​ေရွှ့​​ဒီ​​ေရွှ့​​၊​ ဟိုဖျက်ဒီြဖုတ် လုပ်​​ေနြကြခင်း​​သည် အတိတ်ဟူသည့်​​ စကား​​အား​​ အ​​ေကာင်အထည် ​​ေဖာ်​​ေနြခင်း​​​ေလာ ဟု စဉ်း​​စား​​စရာပင် ြဖစ်​​ေန​​ေတာ့​​သည်။ အတိတ်ကို ​​ေြမလှန်ြပစ်မည် ဟူ​​ေသာ စကား​​အတိုင်း​​ လုပ်​​ေဆာင်​​ေနြကသလား​​ဟု ပင် ထင်မိပါသည်။ မင်း​​ကျန်စစ်၊​ အ​​ေနာ်ရထာ၊​ အ​​ေလာင်း​​မင်း​​တရား​​ ရုပ်ထုများ​​ ထုလုပ်ြကြခင်း​​သည်ကား​​ ြမန်မာနိုင်ငံအား​​ ပထမြမန်မာနိုင်ငံ ၊​ ဒုတိယ ၊​ တတိယ ြမန်မာ နိုင်ငံ အစရှိသြဖင့်​​ တည်​​ေထာင်ခဲ့​​ြက​​ေသာ မင်း​​၃ မင်း​​အား​​ဂုဏ်ြပုြခင်း​​ြဖင့်​​ အမှတ်တရြပုလုပ်ခဲ့​​သည်ဟု အခါ​​ေပး​​ဆရာများ​​အလိုအရ အ​​ေကာင်း​​ဘက်မှ ထင်ြမင်မိသည်ဆိုပါက
ဝမ်း​​​ေြမာက်ပါသည်။ သို့​​​ေသာ် အြခား​​တစ်ဖက်မှ ​​ေတွး​​ြကည့်​​ပါက ၃ ​​ေယာက်​​ေပါင်း​​ ​​ေလာင်း​​​ေကျာ် ဆိုသည့်​​ အတိတ်မှ စကား​​အား​​ ​​ေဖာ်​​ေဆာင်​​ေနြခင်း​​ပင်လား​​ ဟု ထင်မှတ်စရာပင်။ ​​ေလာင်း​​​ေကျာ်ဆိုသည်ကို ​​ေတွး​​ပင်မ​​ေတွး​​ရဲ​​ေတာ့​​​ေချ။

တ​​ေဘာင်ဟူသည် လက်ရှိပစ္စုပ္ပာန်မှ အနာဂတ်အ​​ေရး​​အတွက် ​​ေမျှာ်​​ေတွး​​​ေြပာဆိုြခင်း​​ြဖစ်သည်။
အရူး​​စကား​​၊​ သဘင်သည်စကား​​ များ​​ကို တ​​ေဘာင်ဟု မှတ်ယူြကသည်။ သီ​​ေပါမင်း​​ ထီး​​နန်း​​ဆက်ခံရမည့်​​အ​​ေရး​​ကို အရူး​​မ တစ်​​ေယာက်မှ “​​ေရွှမိုး​​ရွာလို့​​မယ်မ​​ေအး​​၊​ ​​ေငွမိုး​​ရွာလို့​​မယ်မ​​ေအး​​၊​ ပထမြပန်ရှင်လိန်ထွက်၊​ နန်း​​တက်မှ​​ေအး​​“ ဟူ သီဆိုခဲ့​​သည်ကို ပညာရှိများ​​က သီ​​ေပါမင်း​​ ထီး​​နန်း​​စံရမည် ဟု တ​​ေဘာင်ဖတ်ခဲ့​​ြကသည်။ တ​​ေဘာင်စကား​​အား​​ ယခု​​ေခတ်တွင် အရူး​​များ​​၊​ ဇတ်သဘင်များ​​၊​ လူရွှင်​​ေတာ်များ​​ ထံမှ ​​ေကာက်ယူနိုင်​​ေပသည်။

လွန်ခဲ့​​​ေသာ ၁ နှစ်​​ေကျာ် ၂ နှစ်ခန့်​​က ရန်ကုန်ြမို့​​တွင် တ​​ေဘာင်တစ်ခု ​​ေပါ်ထွက်ခဲ့​​​ေသး​​သည်။
“ရန်ကုန် အုတ်ပံု၊​ မန္တ​​ေလး​​ ြပာပံု “ ဟူ​​ေသာ တ​​ေဘာင်စကား​​ ​​ေပါ်ထွက်လာခဲ့​​သည်။
၎င်း​အချိန်ကာလအတွင်း​​ ​​ေြမငလျင်တုန်လှုပ်မှုများ​​ အ​​ေရှ့​​​ေတာင် အာရှ တွင် ြဖစ်ပွား​​လျက်ရှိြကသည်။ ထို တ​​ေဘာင် ၏ ဆိုလိုရင်း​​အား​​ အမျိုး​​မျိုး​​​ေကာက်ယူခဲ့​​ြကသည်။
အချို့​​လူများ​​က ရန်ကုန်ြမို့​​ြကီး​​ ြမို့​​ပျက်စီး​​ကာ အုတ်ပံုမျှပင်ကျန်ခဲ့​​မည်။ မန္တ​​ေလး​​ြမို့​​ြကီး​​ကား​​ မီး​​​ေလာင်မှု​​ေြကာင့်​​ ြပာပံုအတိ ြဖစ်မည်ဟု တ​​ေဘာင် ဖတ်ြကသည်။ သို့​​​ေသာ်လည်း​​ အြခား​​ဘက်မှ စဉ်း​​စား​​မည်ဆိုပါက ရန်ကုန်ြမို့​​တွင် ယခင်ကထက် ပိုမိုြပီး​​ လူအများ​​ အုတ်အုတ်ကျက်ကျက်၊​ စုရံုး​​စုရံုး​​။ သတင်း​​စကား​​များ​​ပိုမို ြဖစ်မည်။ မန္တ​​ေလး​​ြမို့​​တွင် လူအများ​​၊​ ရဟန်း​​သံဃာ​​ေတာ်များ​​ ပျာယာခတ်မည်။ ြပာပံုအား​​ ​​ေြပာင်း​​ြပန်ယူပါက ြပံုပါ- တစ်ြပံုလံုး​​ပါမည် ။ ထို့​​​ေြကာင့်​​ အ​​ေြကာင်း​​အရာတစ်ခုခုြဖစ်ပွား​​မည် ဆိုပါက ရဟန်း​​၊​ ရှင် ၊​ လူအများ​​ စုစည်း​​ကာ တစ်ြပံုလံုး​​ပါလာမည် စသြဖင့်​​ တ​​ေဘာင် ​​ေကာက်ယူနိုင်​​ေပသည်။

စနည်း​​ ဟူသည် အမှတ်တမဲ့​​ ​​ေြပာဆို​​ေသာ စကား​​တို့​​အား​​ မှတ်သား​​ကာ အဓိပ္ပာယ် ဖတ်ရ​​ေသာ နည်း​​မျိုး​​ြဖစ်သည်။ ဆရာ​​ေတာ် ခင်ြကီး​​​ေဖျာ် နာမကျန်း​​ြဖစ်စဉ် အ​​ေြခအ​​ေနကိုစနည်း​​နာ ြပီး​​ တွက်ဆရန် အတွက် စနည်း​​နာ​​ေစရာ မိခင်တစ်ဦး​​၏ “သီ​​ေဘာသံုး​​ဆယ်“ ဟူ​​ေသာ သီချင်း​​ြဖင့်​​ က​​ေလး​​​ေချာ့​​သံကို စနည်း​​နာြပီး​​ အဓိပ္ပာယ်ြပန်ဆိုရာ မိမိမြကာခင် မုချ​​ေသရမည်ဟု သိရှိြပီး​​ ကုသြခင်း​​ကို မခံယူခဲ့​​​ေပ။ ​​ေရှး​​ယခင် ဘုရင်မင်း​​များ​​ တိုင်း​​​ေရး​​ြပည်ရာ အ​​ေြခအ​​ေနကို သိရှိရန် စနည်း​​နာထွက်ြခင်း​​သည်လည်း​​ ထိုနည်း​​လည်း​​​ေကာင်း​​ပင်။

ဇမ္ဗူဒီပါ​​ေတာင်ကျွန်း​​ တည်ရှိ​​ေနသမျှ ြမန်မာ့​​ယုတ္တိပညာရပ်ြဖစ်​​ေသာ အယူ​​ေတာ် မဂင်္​လာ ​​ေကာက်ထံုး​​များ​​ကား​​ တိမ်​​ေကာ​​ေပျာက်ပျက်မသွား​​ပဲ တည်ရှိ​​ေနမည်သာ……

++ အခါ​​ေပး​​ဆရာများ​​ အယူအဆများ​​ကို တင်ြပြခင်း​​သာြဖစ်ပါသည်။ ++

​​ေတး​​​ေအး​​ရိပ်
ကျမ်း​​ကိုး​​ ။ ။ အယူ​​ေတာ်မဂင်္​လာ ​​ေလျှာက်ထံုး​​

0 comments:

Post a Comment