ပျိုပျက်အိုမင်းေနတဲ့ အိမ်တို့၊ နာမကျန်းြဖစ်ြပီး ေရာဂါစွဲေနတဲ့သူ အစရှိတဲ့ မဂင်္လာမရှိတဲ့ အရာေတွကို ေတွ့ြမင်လို့ရှိရင်ေတာ့ “ ကျက်သေရမရှိတဲ့အိမ်၊ ကျက်သေရမရှိလိုက်တာ” အစရှိသြဖင့် ေြပာဆိုေလ့ရှိြကပါတယ်။ မည်သူမျှ“ ဒီအိမ်စုတ်အိမ်ပျက်ြကီးကေတာ့ စုတ်စုတ်ြပတ်ြပတ်နဲ့ကျက်သေရ အြပည့်ပဲ။ ခင်ဗျားြကည့်ရတာ နာတာရှည်ေရာဂါြကီးနဲ့ြကည့်ရတာ ကျက်သေရရှိလိုက်တာ” ဟု ေြပာေလ့ မရှိြကပါ။
ဥတု၊ ဗီဇ၊ ကမ္မ၊ စိတ္တ ၊ ဓမ္မ တည်းဟူေသာ နိယာမ ၅ ပါးကို အေြကာင်းြပုြပီး လူတို့သည်
ေနထွက်ရာအရပ် ၊ ေနဝင်ရာ အရပ်တို့ကို အေရှ့အေနာက် စသည်ြဖင့် အမှတ်အသားြပု ြကသည်။ ဓါတ်ြကီး ၄ ပါး ၊ ဓူဝံြကယ်၊ ေနြကာပင်၊ အစရှိသည်တို့သည် ဥတု၊ ဗီဇ တို့၏ နိယာမသေဘာတရား အရ တည်ရှိေနြကြခင်းြဖစ်သည်။
လူသားများ လက်ခံကျင့်သံုးသည့် နိယာမသေဘာတရားများကို မလွန်ဆန်၊ မချိုးေဖါက်ဘဲ ကျင့်သံုးထားသည့် အရပ်မျက်နှာ ဆိုင်ရာ ြမန်မာ့ရိုးရာ ပညာရပ်များသည်လည်း အထင်အရှား ရှိြကသည်။
တနဂင်္ေနွအစ ၊ စေနအဆံုး ၊ ရာဟု အပါအဝင် ေန့သား ၈ ေန့စလံုးအတွက် ဆိုင်ရာဆိုင်ရာ အရပ်များြဖင့် သတ်မှတ်ထားြကသည်။ အကျယ်အားြဖင့်-
ပရိဝါရ - အေြခွအရံ နှင့်ဆိုင်ေသာ အရပ်
အာယု - အသက် နှင့် ဆိုင်ေသာ အရပ်
နာဂရ - ြမို့ြပေကျးရွာ များ တည်ေဆာက်ရာအရပ်
ဘုမ္မိ - သချိ င်ုင်း ၊ အညစ်အေြကးများ စွန့်ပစ်ရာ အရပ်
ဂဟပတိ - ပစ္စည်းဥစ္စာ များ ထားရာ အရပ်
ေတဇ - ဘုန်းကံ တန်ခိုး ပွင့်လင်းရာ အရပ်
ဌာန - တည်ေနရာ၊ စွဲြမဲရာ ေနထိုင်ရာ အရပ်
သီရိ - ကျက်သေရ မဂင်္လာနှင့် သက်ဆိုင်ေသာအရပ် ၊ ဥယျာဉ် ပန်းမန်များ စိုက်ပျိုးရာ အရပ် ဟု အရပ် ၈ ပါးရှိသည်။
၎င်းအရပ် ၈ ပါး များ ထဲမှ တစ်မူထူးြခားသည့် ေတဇ အရပ် နှင့် သီရိ အရပ် တို့၏ အေြကာင်းများကို တင်ြပသွားပါမည်။
ေတဇ
ေတဇ ဟူသည် ဘုန်းတန်ခိုးအာနုေဘာ် ြဖင့် သက်ဆိုင်ေသာ ပါဠိ စကားတစ်ခုြဖစ်သည်။ ဆင့်ကဲဆင့်ကဲ ေအာင်ြမင်သူများတွင် ပိုင်ဆိုင်ြကေသာ စွမ်းအားတစ်မျိုးလည်းြဖစ်၏။ လူမင်းဘုန်းြကီး နတ်မင်းမေနသာဆိုသည့် စကား သည် ေတဇ တည်းဟူေသာ ဘုန်းကံြကီးမားြခင်းေြကာင့် ေပါ်ထွက်လာရြခင်းြဖစ်သည်။ သိြကားမင်းမှ အေနာ်ရထာမင်းထံသို့အရိန္ဒမာ လှံဆက်သြခင်း သည် ဘုန်းတံခိုးြကီးမားြခင်း၏ ြပယုဂ် ပင်။ ြမန်မာမင်းတစ်ပါး၏ ခံတက်ပင်ရှိရာ ေတဇအရပ်တွင် တပ်ချကာ အြခားြပည်တစ်ခုအားသိမ်းပိုက်နိုင်ခဲ့ြခင်းသည်လည်း သမိုင်းတွင် အထင်အရှားရှိ၏။ ထို့ြပင် မိမိဘုန်းကံြမင့်မားမှုကိုအေြကာင်းြပုြပီး ေဘးေတာ်၊ဘိုးေတာ်၊ ခမည်းေတာ်တို့၏ ဘုန်းကံအေြကာင်းကို စိတ်ြဖင့် ြကံစည်မိသြဖင့် ဘုန်းကံ ကွယ်ကာ မျက်စိကွယ်ခဲ့ေသာ အေလာင်းစည်သူမင်း သည်လည်း အထင်အရှားရှိ၏ ။
ဘုန်းကံြမင့်မားေစရန် အတွက် ဘုရားတည်၊ ေကျာင်းေဆာက်၊ ထီးတင် ရာတွင် လူကလည်း လူ့အေလျာက်သီလ ေဆာက်တည်၊ ရဟန်းသံဃာေတာ်များကလည်း အဓိဋ္ဌာန်သီလဘာဝနာပွား များ၊ ေရေြမ့သခင် ရှင်ဘုရင်များကလည်း အာဏာစက်ကို အသံုးြပုကာ ြမင်အပ်၊ မြမင်အပ်ေသာ ပုဂ္ဂိုလ်များအား ၏ အကူအညီ အေစာင့်အေရှာက် ြဖင့် ြပုမူေဆာင်ရွက်ေလ့ရှိသည်။ ေမတ္တာစွမ်းအား၊ ဂရုဏာစွမ်းအားများေြကာင့် ထိုပုဂ္ဂိုလ်များ ေစာင်မမှုြဖင့် ကိစ္စအရပ်ရပ်များ ေအာင်ြမင်ြကေလ့ရှိသည်။ ထိုစွမ်းအားများမရှိဘဲ ယြတာအစွမ်း၊ ေဆးအစွမ်း ၊ ေစခိုင်းေစနိုင်သည့် ဂါထာများ အသံုးြပုပါက အတင်းအကျပ်ေစခိုင်းြခင်းသေဘာမျိုးေဆာင် သြဖင့် အားမတန်မာန်ေလျာ့ကာ ပုဂ္ဂိုလ်များ မှ ကူညီေစာင့်ေရှာက်ေပးရ၏။ ေစခိုင်းဖန် များလာေသာအခါတွင် အညှိုးအေတးဆိုသည်မှာ ြဖစ်လာြက၏။ ဘုန်းကံကလည်းတက်၊ ယြတာအစွမ်း၊ ေဆးအစွမ်းကလည်း ထက်ေနသြဖင့် သာ လက်ပိုက်ြကည့်ေနြကြခင်းသာ။ ပိုြပီး စွမ်းေစရန်၊ ပိုမိုြပီး ဘုန်းကံတက်ေစရန်အတွက် မရှိသည်ကို ရှိသည်ဟု သိလျက်ြဖင့် တိရ စ္ဆာန်များအား ဘုန်းကံအတွက်ပူေဇာ်ြခင်း၊ မတန်မရာ ဗုဒ္ဓယြတာ ြပုြပီး ဘုန်းကံတက်လာေစရန် ြပုမူေဆာင်ရွက်လာြကေသာအခါ ချက်ြခင်းလက်ငင်း အနိဋ္ဌ ြဖစ်ေစကာ ဘုန်းကံကွယ်ေစတတ်ပါသည်။ ထိုအခါ ယခင်အညှိုးအေတး မှတ်ထားေသာ မြမင်၊ မြကားရေသာ အရာများမှ တစ်ဖန်ြပန်လည် အလှည့်ကျေရာက်လာေသာအခါ သာမာန်ထက် ပိုမိုဆိုးရွားေသာ အကျိုးေပးကို ခံစားရတတ်ေပသည်။
သီရိ
သီရိ ဟူသည်မှာ ကျက်သေရမဂင်္လာ ြဖင့် သက်ဆိုင်ေသာ ပါဠိ စကားတစ်ခုြဖစ်သည်။ ြကီးကျယ်ခမ်းနားေသာ အိမ်၊ ရုပ်ဆင်းအဂင်္ါလှပသူ အစရှိသြဖင့် မဂင်္လာအေပါင်းြဖင့် ြပည့်စံုေသာ အေြကာင်းအချင်းအရာများကို ြမင်ေတွ့ရသူတိုင်း “ကျက်သေရ ရှိလိုက်တဲ့ အိမ်ြကီး ၊ ကျက်သေရ အေတာ်ရှိတဲ့ မိန်းကေလး ” အစရှိသြဖင့် ချီးကျူးေလ့ရှိပါတယ်။ ပျိုပျက်အိုမင်းေနတဲ့ အိမ်တို့၊ နာမကျန်းြဖစ်ြပီး ေရာဂါစွဲေနတဲ့သူ အစရှိတဲ့ မဂင်္လာမရှိတဲ့ အရာေတွကို ေတွ့ြမင်လို့ရှိရင်ေတာ့
“ ကျက်သေရမရှိတဲ့အိမ်၊ ကျက်သေရမရှိလိုက်တာ” အစရှိသြဖင့် ေြပာဆိုေလ့ရှိြကပါတယ်။ မည်သူမျှ
“ ဒီအိမ်စုတ်အိမ်ပျက်ြကီးကေတာ့ စုတ်စုတ်ြပတ်ြပတ်နဲ့ကျက်သေရ အြပည့်ပဲ။ ခင်ဗျားြကည့်ရတာ နာတာရှည်ေရာဂါြကီးနဲ့ြကည့်ရတာ ကျက်သေရရှိလိုက်တာ” ဟု ေြပာေလ့ မရှိြကပါ။
ခန်းနားထယ်ဝါေသာ အိမ်အား ပိုမိုကျက်သေရရှိေစရန် နာမည်ေပးြကေလ့ရှိသည်။ ေဇယျသုခြမိုင်၊ သီရိရိပ်ြမံု အစရှိသြဖင့် ဣဋ္ဌ နိမိတ်ေဆာင်ေစေသာ အမည်များေပးြက၏။ ကျက်သေရေပါ် ကျက်သေရတိုးေစရန်အတွက် အိမ်ဦးခန်းကိုလည်း အြမတ်တနိုး ထားြက၏။ အလှအပြဖင့် ပိုြပီးတန်ဆာဆင်ြကသည်။ မဂင်္လာေဆာင်တွင်လည်းထိုနည်းလည်းေကာင်းပင်၊ ကျက်သေရတိုးေစရန် သတို့သားမှ ေမာင့်ကျက်သေရေခါင်းေပါင်း ေပါင်း၏။ သတို့သမီးမှလည်း သတို့သမီးအလိုက် ကျက်သေရတိုးေအာင် ဆင်ြမန်းြက၏။ ထိုမှ တစ်ဆင့် ပိုမိုြပီး ကျက်သေရတိုးေစရန်အတွက် အချို့အချို့ ေသာ အခါေပးဆရာများမှ ကျက်သေရရှိလှေသာ အိမ်ဦးခန်းတွင် ညားခါစ ြကင်စဦး ဇနီးေမာင်နှံ တို့အား အတူအိပ်ေစ၏။ ဤတွင် ြပဿနာ စပါေတာ့သည်။ မဂင်္လာေဆာင်ြခင်းအား အြပစ်မေြပာ။
ဆိုင်ရာပိုင်ရာ ဆိုသည်မှာ ရှိ၏။ အိမ်တွင်ေစာင့်ေသာ အိမ်ေစာင့်နတ်ရှိသည်ဆိုသည်ကို ပစ်ပယ်ထား၍ မရ။ အိမ်၏ ေကာင်းကျိုးစီးပွား ကျက်သေရ တိုးေစရန် ြကည့်ရှုေစာင့်ေရှာက်ေပးသည့် အိမ်ဦးနတ်။ အိမ်ဦးခန်းတွင် ေနေလ့ ရှိ၏။ ထိုအိမ်ဦးခန်းတွင် အတူအိပ်သည့် ညားခါစ အြကင်လင်မယားမှာေကာ ဘုန်းကံဘယ်ေလာက် ရှိမည်နည်း။ သူ့အိုးသူ့ဆန် တန်ရံုမခပ်။ မတန်မရာေနရာတွင် မဖွယ်မရာြပုြက၏။ ကျက်သေရမဲ့ေသာ အြပုအမူကို ကျက်သေရရှိေသာေနရာတွင် ြပုမူြကသြဖင့် ကျက်သေရယုတ်ကုန်ြက၏။ ကျက်သေရယုတ်ကာ ကျက်သေရမတိုးသြဖင့် ဘုန်းကံလည်း ကျဆင်းသွားသည်။ ေနာက်ပိုင်းတွင် မြဖစ်သင့်တာေြတွဖစ်ကုန် ၏။ လင်မယားကွဲြခင်း၊ အေြမှာင် မယား၊ ေယာကျာ်း ထားြခင်း အစရှိသည်တို့ြဖစ်လာြကသည်။
မည်သူတွင် အြပစ်ရှိသနည်း။ အခါေပးဆရာလား၊ ညားခါစ လင်မယားလား ။ ဇာတ်လမ်းေတွ ရှုပ်ကုန်ေတာ့သည်။
ထို့အတွက်ေြကာင့် ေတဇ အရပ် နှင့် သီရိ အရပ် တို့သည် လူ သာမန်တို့ြပုမူလုပ်ေဆာင်ေနေသာ
စား၊ ဝတ်၊ ေန ေရး တို့တွင်အေရးပါေသာ လှသည့် အရပ်များ ဟု မှတ်ယူရဖွယ်ရှိေပသည်။
ဘုရားစင်ေနရာအား ဘုမ္မိအရပ်တွင် ထားမိြခင်း၊ ေတဇအရပ် (သို့) သီရိ အရပ်တို့တွင် အိမ်သာ ေဆာက်မိြခင်း အစရှိသည့် အေြကာင်းတရားတို့ေြကာင့် အကျိုးတရားအမျိုးမျိုး များ ြဖစ်ေပါ်ခဲ့ြကြပီးြဖစ်သည်။ ေနာင်လည်းြဖစ်ေနအံုးမည်ပင်။
အထူးသြဖင့် ြပည်ပသို့ေရာက်ရှိေနသူများ အများအြပား ြကံုေတွ့ရတတ်သည်။ ေနထိုင်ရာ အရပ် ေရွးချယ်မှု မှားြခင်း၊ လွယ်လင့်တကူ ေနရာချမိသြဖင့် ဘုရားစင်ေနရာမှားြခင်း၊ သီရိအရပ် (သို့) ေတဇ အရပ်သို့ကုတင်ေခါင်းရင်း ချရမည့်အစား ကုတင် ေြခရင်းချမိြခင်း ြဖင့် မိမိဘုန်းတန်ခိုး ၊ သီရိကျက်သေရတို့ကို မိမိေြခေထာက်ြဖင့် နင်းေြခသလိုြဖစ်ြခင်း(သို့) ေြခဆင်းမိြခင်း ၊ မိမိ၏ ေတဇ (သို့) သီရိအရပ်များတွင် စာအုပ်များ။ အမှိုက်များ ရှုပ်ပွေနြခင်း၊ မိခင်၊ ဖခင် ဓါတ်ပံုများမှ မိမိကိုးကွယ်ရာ ဘုရားစင်များထက် ပိုမိုြမင့်တက်ေနြခင်း၊ ဘုရားစင်တွင် အင်းချပ်များ၊ ဓါတ်ပံုများ ရှုပ်ပွေနြခင်း အစရှိသြဖင့် မိမိ၏ ေတဇ နှင့် သီရိ များ ပျက်စီးရာ ပျက်စီးေြကာင်းများကို မိမိမသိလိုက်ဘဲ ြပုလုပ်မိလျက်သား ြဖစ်ေနြကသည်။
ြပည်ပေရာက်ရှိေနသူများ အေနြဖင့် ငါးပါးသီလကို လံုြခံုရန် ၈၀ % မိမိဘက်တွင် ရှိ၏။ ၃ ပါးကို ေတာ့ြဖင့် ၁၀၀% လံုြခံုြကေလ့ရှိသည်။ သူတစ်ပါးအသက်ကို သတ်ဖို့ရန် အတွက် ြမို့ြကီးြပြကီးများတွင် ြခင် မေြပာနှင့် ပုရွက်ဆိတ်ေတာင် မရှိ။ အလုပ်လုပ်ကိုင်ေနသူများမှာလည်း သမ္မာအာဇီဝက များသည်။ လိမ်ညာေြပာဆိုြခင်းရြခင်းမရှိသည့် လုပ်ငန်းမျိုးက များသည်။ ထိုလုပ်ငန်းမှ ရလာေသာ ေငွများသည်လည်း ြဖူစင်လှ၏။ ထိုေငွများြဖင့် အလှူအတန်းြပုလုပ်ရသည်မှာလည်း မွန်ြမတ်လှ၏။
ခိုးယူရန်ကလည်း Security က အြပည့်။ CCTV များကား ေနရာမလွဲ များလှ၏။
ကာေမသုအတွက်မှာမူကား တစ်ေယာက်နှင့်တစ်ေယာက် အယူအဆမတူသြဖင့် မလွယ်ကူလှေပ။ သုရာေမ ကံသည် အများဆံုးနှင့် အေဖာက်ဖျက်အလွယ်ဆံုးပင်၊ အိမ်မှ မိဘများက သား၊သမီး များအား အရက်သိပ်မေသာက်နဲ့ေနာ်ဟု ေြပာလျှင်ပင် ေရတစ်ပုလင်း ၁ကျပ်။ ဘီယာ တစ်ပုလင်း ၁ကျပ် အတူတူ ဘီယာပင်ေသာက်ေတာ့မည် ဟု ြပန်ေြပာမည်ထင်၏။
ထိုကဲ့သို့သီလကို အတတ်နိုင်ဆံုးလံု၊ အရွတ်အဖတ်များ ထံုမွှမ်းေနသူများ မှာ အလုပ်အကိုင် အတည်တကျမရ၊ အိမ်တွင်းေရး အဆင်မေြပ၊ ဟိုအိမ်ေြပာင်းရ ၊ ဒီအိမ်ေြပာင်းရ ၊ ဗီဇာအတွက် စိုးရိမ်ပူပန်ေနရ ြဖစ်ေနြခင်းသည် ေတဇ အရပ် နှင့် သီရိ အရပ် တို့တွင် အြပစ်ြဖစ်ေနြခင်းေြကာင့်ဟု ဆိုေသာ် မမှားနိုင်ေချ။
ထိုေတဇအရပ် နှင့် သီရိ အရပ် တို့ကို အသံုးချတတ်သူများ ကား အလုပ်အင်တာဗျူးကိုပဲသွားသွား၊ ေကျာင်းဝင်ခွင့်ပဲတင်တင်၊ ေနထိုင်ရန် အိမ်ခန်းကိုပဲ ရှာရှာ ၊ ဗီဇာသက်တမ်းပဲ တိုးတိုး အံခွင်ဝင်ကျစွာြဖင့် ေတဇ (သို့) သီရိ ေန့၊ အချိန်၊ ရက် တို့ကို အသံုးချသြဖင့် ထွန်းေပါက် ြကီးပွားေနသူများ ဒု နှင့် ေဒးပင်။
အရပ်မျက်နှာအစွမ်းများြဖင့် အခက်အခဲများ ကို ေြဖရှင်းနိုင်သည့် ပညာရပ်များတွင် ြမန်မာ့ပညာရပ်သည် ထိပ်တန်းပညာရပ် တစ်ခု ြဖစ်သည်ဟု ေြပာမည်ဆိုပါက ….
0 comments:
Post a Comment